MOTO73-testredacteur Barry van Amersfoort reed vorige week op de nieuwe Honda CB1000R. Zijn volledige testverslag staat in de MOTO73 die donderdag a.s. in de winkels ligt, maar wij blikken alvast vooruit door vijf vragen over de nieuwe CB1000R te stellen.
Eindelijk ride-by-wire?
Klopt helemaal! Nieuwe technieken die we tot voor kort alleen op de Fireblade zagen, druppelen nu door naar onderliggende modellen. De CB1000R is net als de Africa Twin een van de eerste modellen die daarvan profiteert. Door ride-by-wire, dat de stalen gaskabel vervangt, is tractiecontrole, rij-modi en zelfs motorrem instelbaar.
En, hoe stuurt -ie?
Als een Honda. Vertrouwd, en allemachtig licht. Ik heb de weg tussen Marbella en Ronda gereden, een aanrader voor elke motorrijder, en dat was puur genieten. Het is echt een fijne lichte stuurfiets! Ondanks het rijklaargewicht van boven de 200 kilo voelt de CB als een fiets. Hij doet precies wat je wil, dat is dus zo typisch Honda.
Is 145 pk niet een beetje weinig?
Tja, het is sowieso minder spectaculair en spannend dan sommige andere nakeds. Persoonlijk mag het voor mij wel meer zijn, maar Honda heeft een duidelijke bedoeling met deze CB en daarop sluit dit blok aan. Als ze meer hadden gewild had dat best gekund, het is immers een Fireblade-blok. Het vermogen is nu perfect te doseren en het blok is lenig genoeg om flinke wheelies te maken. Zeker met de optionele quickshifter aan boord kan ik nou niet zeggen dat ik echt iets te klagen had.
Hoe zit het met het nieuwe dashboard?
De CB heeft geen TFT-scherm, maar een LCD. En Honda laat zien wat je daar anno 2018 mee kunt; het is een mooi fris en overzichtelijk dashboard.
En de prijs?
De CB kost in Nederland €15.858 te koop en dan heb je de standaadversie. De Plus-variant waarop ik reed kost €1600 extra, en dat omhelst een quickshifter, handvatverwarming, wat extra aluminium kapjes en een solozadel met afdekkap.
Je leest het volledige testverslag van Barry in de MOTO73 die donderdag in de winkels ligt.