Vijf vragen: Ducati Multistrada 950S

Door Ad in Nieuws, donderdag 28 Feb 2019 07:02
Als je ergens de klok op gelijk kunt zetten, is het wel dat Ducati altijd met een S-variant van een motor komt. Dit keer is het de Multistrada 950. Hoe S de nieuwkomer echt is, vindt Ad uit. ducati multistrada 950s 2019 intro

Eerst maar het theoretische deel: hoeveel verschilt de 950S van de gewone Multistrada 950?
‘Bij een sportiever model verwacht je betere vering en dat klopt, de S heeft het elektronische Ducati Skyhook Electronic Suspension systeem (DSS). Vaak krijgen ook de remmen een update, maar die blijft dit keer uit. Wel heeft de S LED-verlichting, een up/ down quickshifter, een TFT scherm en cruise control.’

Heeft het blok een extra dosis pit gekregen?
‘Er is nog geen honderdste pk bijgekomen. Het 937 cc tellende V-twin motorblok, heeft nog altijd 113 pk en 96,2 Nm. Wel zo prettig trouwens: het blok heeft een onderhoudsinterval van 30.000 km.’
 
Als je het prijsverschil even snel geeft, hebben we alle cijfers gehad en kunnen we eindelijk rijden.
‘Een gewone Multistrada 950 kost € 16.390, voor een S betaal je € 18.590. Even ter vergelijking: de goedkoopste Multistrada 1260 kost € 24.890.’

Hoe pakt elektronische vering uit voor de Multistrada 950S?
‘Geweldig, laat ik het woord maar gewoon gebruiken. De grootste makke van de 950 was altijd de te zachte vering en dat probleem is letterlijk met een druk op de knop opgelost. Het maakt de Italiaan beduidend strakker en hij voelt zich comfortabeler bij sportief stuurwerk. Het is geen verrassing, maar de elektronische vering vergroot het inzetgebied van de motorfiets. Dezelfde motor gedraagt zich schaapachtig en veert boterzacht in standje Urban (de levensgenieters van Ducati kiezen natuurlijk niet voor rijmodus Rain) en is lekker scherp op het gas en strak afgeveerd in Sport. Het kan allemaal nog iets straffer geveerd dan in de standaardinstelling, maar daarvoor moet je het menu induiken. Zelfs zonder instructie lukt dat binnen een paar minuten.’

Komt het blok niet te kort nu het rijwielgedeelte opgewaardeerd is?
‘Welnee, de V-twin blinkt juist uit. Van 3500 tot 8000 toeren produceert het minimaal 80% van het maximum koppel. Het maakt dus niet of je hoog of laag in de toeren rijdt, het blok reageert altijd enthousiast op het gashendel. Bovendien stond er na 300 kilometers en gemiddeld verbruik van 1:20 in het dashboard. Wel zo prettig zo’n matige innemer.’

Is het alleen hosanna?
‘Na een lange dag in het zadel wil je de benen echt wel strekken. Het Multistrada is niet de ruimste allroad en dat resulteert in een relatief sportieve kniehoek. Let wel op het woord relatief, dat is heel iets anders dan oncomfortabel.’

Hoe S is de 950S?
‘Misschien had Ducati hem beter ST kunnen noemen. Vooral de sportieve toerkwaliteiten profiteren van de vering, de elektronica en de betere remmen. Maar S bekt lekker en volgens Ducati mag je er ook Speziale of Step Up van maken. Dat laatste typeert de Multistrada 950S prima: het is inderdaad het volgende niveau.’

Motorbase

6926
Ducati Multistrada 950S
Cilinderinhoud 937 cc
Vermogen 113 pk
bouwjaar 2019

Gerelateerde artikelen