vrijdag 29 maart 2024

Veel kritiek op ‘hardrijbesluit’

Volgens minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) blijkt dat de hogere snelheid mogelijk is binnen de normen voor luchtkwaliteit en geluid. Uit eerder onderzoek blijkt dat de hogere maximumsnelheid zonder maatregelen kan leiden tot per jaar 3 tot 7 meer verkeersdoden en 17 tot 34 meer gewonden. Omdat Schultz de dalende trend van aantallen verkeersslachtoffers wil vasthouden, trekt ze 85 miljoen uit voor verbetering van de verkeersveiligheid.

Maar het plan leidde maandag toch tot kritische reacties. Veilig Verkeer Nederland (VVN) stelt dat ‘de mens niet is gemaakt voor snelheid en daar slecht mee kan omgaan’. Milieudefensie vindt dat de minister "alleen maar kijkt naar meer asfalt en geen oog heeft voor de gevolgen voor de luchtkwaliteit en het milieu''. Natuur&Milieu wijst er verder op dat harder rijden Nederland op kosten jaagt vanwege de milieuschade.

GroenLinks is eveneens ongelukkig met het besluit. "Schultz zet het verstand op nul'', stelt Kamerlid Ineke van Gent. "Ze sluit de ogen voor de gevolgen van snelheidsverhogingen voor de gezondheid van omwonenden van snelwegen en de verkeersveiligheid. En voor welk doel? Een paar minuten tijdwinst.''

Ook D66 plaatst kanttekeningen. "Haar houding moet ook flexibel zijn wanneer 130 kilometer per uur op stukken snelweg niet goed blijkt voor mens en milieu'', stelt Kamerlid Kees Verhoeven. "Dan moet ze de snelheid ook weer naar beneden bijstellen.'' De PvdA spreekt van "symboolpolitiek. Het grootste probleem op de weg vormt de congestie in en om de grote steden. Het probleem is of je überhaupt kan doorrijden, niet of je een paar seconden sneller thuis bent.''

Regeringspartij VVD is blij met het voornemen van Schultz van Haegen. Ook gedoogpartner PVV juicht haar plannen toe, al gaat de invoering het Kamerlid Leon de Jong eigenlijk niet snel genoeg.

Bron en foto: ANP

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen