vrijdag 29 maart 2024

Vaarwel vleugels

Dorna heeft per direct een verbod ingesteld op aerodynamische vleugels in de Moto2. Moto3 mag dit seizoen nog spelen met vleugels, omdat een aantal teams er dik in geïnvesteerd heeft, maar ook die verdwijnen voor seizoen 2017. Overigens heeft Dorna al langer in het reglement staan dat één aerodynamische update per seizoen toegestaan is. Dus de Moto3-teams mogen eventueel nog vleugels toevoegen seizoen in 2016.

Voor de MotoGP is er nog geen beslissing genomen, maar verscheidene coureurs hebben al aangegeven weinig met de aerodynamische aanhangsels te hebben. En terwijl veel coureurs hun mening onderbouwen met het gevaar van aanrijdingen, haalde Mat Oxley aan dat er ook een groot gevaar schuilt in ‘vuile lucht’.

De vleugels snijden namelijk door de lucht en veroorzaken turbulentie, wat onrust creëert bij de motoren van rijders in de slipstream. Zowel Bradley Smith als Dani Pedrosa konden zich momenten herinneren waarbij ze op het rechte stuk opgeschrikt werden door fikse onrust in de voorkant van hun motoren, te wijten aan het aero-pack van de motor voor hen.

Shuhei Nakamoto van HRC was de volgende die kritiek uitte, maar niet op het gevaar van de potentiële kapmessen op de kuipen of de eventuele turbulentietrubbels. Nakamoto vreest grote kostenposten door uit de klauwen lopende wedlopen in windtunneltests. Nu is het net wel Honda dat vooralsnog niet echt inzet op aerodynamica, in tegenstelling tot Ducati en Yamaha, dus welllicht zullen ze omwille van het kampioenschap alsnog hierin moeten gaan investeren. 

Nadeel van een onvermijdelijke stap naar aerodynamische techniek, is dat het gat tussen de fabrieksteams en privateers in rap tempo groter zal worden. Windtunnels kosten velen miljoenen om aan te schaffen en het huren ervan is niet veel goedkoper, aangezien constante ontwikkeling nodig blijft.

Kort om, de vleugels blijven voorlopig nog aan de orde van de dag in de MotoGP, maar als we coureurs als Smith en Pedrosa moeten geloven is het een kwestie van tijd voor iemand met hoge snelheid in de problemen gaat komen. Maar of Dorna moet wachten met het dempen van de put tot het kalf verdronken is…

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen