dinsdag 16 april 2024

Toch geen RC213V-S op de TT?

Het gonst ervan op het Isle of Man, want zo enthousiast als iedereen was over de komst van die Honda RC213V-S van Padgett’s Racing, lijkt het nu wellicht op een domper uit te lopen. Het gerucht gaat dat sommige teams uit zijn op uitsluiting van de RCV213V-S.

De MotoGP-machine met – maar nu dus zonder – koplampen zou namelijk niet toegestaan zijn volgens het regelboekje, althans daar gooien naar het schijnt een aantal concurrerende teams het op. 

Natuurlijk is een dergelijke deelname altijd twijfelachtig, aangezien het DNA van die machine terug te leiden valt naar de MotoGP, terwijl de overige motoren in de Superbike en Senior TT in de basis het reglement van het WK Superbike volgen. Motoren moeten dus gebaseerd zijn op straatmotoren.

Alleen daar zit hetgeen in het voordeel van de RC213V-S spreekt; het ís een straatmotor. Een uitsluiting van de RCV zou automatisch leiden tot het eveneens boycotten van de Norton en de Suter, motoren die géén straatmotorfietsen zijn, en net als de RCV bij de gratie van de organisatoren toegestaan zijn. 

Het grootste probleem voor de Padgett’s RCV is dat Bruce Anstey er snel mee is, iets wat de Norton en de Suter vooralsnog niet zijn. Of ja, de Suter niet. David Johnson tekende bij de training van gisteren een dikke 128-er op met de Norton – Nortons snelste rondje ooit – en dat zijn rondetijden die niet veel onderdoen voor de 129 mijl per uur die de RCV liet notoren.

DROGE MATERIE
Vooralsnog lijkt – en is – er geen reden de RC213V-S uit te sluiten van deelname, maar de gedachtegang is begrijpelijk. Zeker als Anstey morgen tijdens de Superbike TT iedereen het snot voor de ogen rijdt, zou er alsnog een protest ingediend kunnen worden.

Maar of dat de criticasters soelaas biedt? Duik in de droge materie van het technisch reglement en dan staat daar de belangrijke – onderstaande – clausule, de enige reden waarom Suter met de tweetakt MMX500 überhaupt deel kon nemen: de organisatie mag andere machines naar eigen inzicht deel laten nemen.

Kort om, morgen knalt gewoon die 999cc-V4 machine gewoon over de top van Ballacrye. Hoe dat klinkt, hoor je hieronder!

Foto’s en video: Isle of Man TT-reglement, Padgett’s Racing, Youtube

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen