vrijdag 22 november 2024

Toch APK?

Een persbericht van de CDA-delegatie in het Europees Parlement deed vandaag op de redactie de wenkbrauwen fronsen. Ondanks dat we dachten dat de kogel al door de kerk was aangaande het niet doorgaan vaan APK-plicht voor motorfietsen, was dit toch niet geheel het geval.

Het is namelijk vandaag, dat het Europees Parlement het APK-onderhandelingsakkoord hierover goedkeurt, waarmee Nederland niet verplicht wordt een APK-plicht in te voeren voor motoren, aanhangers en caravans.

Europarlementslid Corien Wortmann: ‘Dit is een mooie opsteker voor Nederland, onze APK blijft gelukkig nagenoeg ongewijzigd. Vooral eigenaren van motorfietsen en caravans kunnen opgelucht ademhalen: een Europese APK-plicht is  voorlopig voorkomen.’
 
Collega Wim van de Camp: ‘Als fervent motorrijder maakte ik mij grote zorgen toen vorig jaar een linkse meerderheid in het Europarlement vóór verplichte APK voor motoren stemde. Zo’n plicht is onnodig: motorrijders zorgen al goed voor hun motor, omwille van hun eigen veiligheid. Een motorongeluk gebeurt bijna nooit door een mankement. Gelukkig waren de meeste EU-landen ook faliekant tegen de APK-plicht voor motoren.’
 
Een overwinning dus, als je de APK voor motorfietsen als overbodig beschouwt. Echter, diegenen die de APK uit veiligheidsoverweegingen wel zagen zitten, zijn weer een stapje verder van huis. En dat maakt ons nieuwsgierig, het waarom niet is uitvoerig belicht, maar het waarom wel blijft angstvallig achterwege. Voel je vrij je gedachten eens te laten gaan in een reactie hieronder.
 

*UPDATE*

In een vrij snel volgend persbericht van het Europees Parlement staat het volgende:
‘De commissie heeft in aanvang voorgesteld om voor motorfietsen en bromfietsen gelijke testeisen op te stellen. Echter, in een comprimis dat is besloten tussen de Raad en het Parlement, zullen alleen motorfietsen boven 125cc tot inspectie verplicht worden en alleen vanaf 2022. Daarbij geldt dat lidstaten hiervan af mogen wijken als ze daarvoor in de plaats voldoende effectieve veiligheidsmaatregelen nemen voor de verkeersveiligheid van twee- en driewielers.’

Kortom, dit verhaal is nog lang niet afgesloten.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen