Test: Norton Commando SF

Door Ad in Testen, zondag 09 Feb 2014 11:02
Schaarse wonderschone motor bulkt van karakter, maakt heel veel moois in je los, maar is geen allemansvriend. Norton Commanda SF

Mooi nieuws voor mensen die al jaren wegdromen van een nieuwe Norton; de wonderschone Brit is eindelijk echt leverbaar. Rijden met de Commando is net zo mooi als de motor zelf, al heeft de Norton wat scherpe kantjes. Je typeert ze met liefde als karakter.

Voordat we aan onze ode beginnen, snijden we een heikel punt aan. Norton verspeelde de afgelopen jaren veel krediet met krankzinnige levertijden die kopers tot razernij brachten. Moeten potentiële kopers zich nog altijd zorgen maken? Importeur Norton Benelux garandeert een levertijd van maximaal zes maanden voor nieuwe motoren. Vertrouw je het niet helemaal neem dan contact op met importeur Mike van Ouytsel. Hij draait geen seconde om de hete brij heen, durft problemen te benoemen en geeft op alles een eerlijk antwoord.

Diezelfde Van Ouytsel sprak vooraf de profetische woorden dat de Commando een typische motor voor de ‘countryroad’ is. Lekker kronkelende provinciale wegen waar je tussen de 80 en 120 km/h overheen glijdt, waarbij het blok tussen de 3000 en 5000 tpm maakt. Dan is de machine in zijn element. Het blok produceert slechts 80 pk @ 6500 tpm en 90 Nm @ 5200 tpm, maar dat zegt helemaal niets. De paardjes van de Brit zijn vurige krengen en het koppel meer dan voldoende om uit elke bocht weg te blazen. Het geluid dat daarbij ontsnapt uit het zwart verchroomde uitlaatsysteem is extreem luid, maar enorm sfeer verhogend.

Norton werkt hard aan het polijsten van de injectie. Die heeft nog wel wat scherpe randjes. De injectie opereert onderin niet erg verfijnd. Bij een koude start schotelt het niet direct het juiste mengsel aan het blok voor. Boven de 2000 tpm werkt de injectie vloeiend en trekt de Norton in een streep door naar zijn ideale werkgebied. Het blok uitmelken heeft geen zin, bovenin gebeurt het duidelijk niet.

Norton schroeft topspullen op de Commando. Perfect afgestelde vering van Öhlins, pikante remmen van Brembo en lekker veel carbon. Het stuurgedrag is – niet verrassend - al net zo goed als de vering. Er zit niets teveel aan de Brit en dat zie je terug in een aangenaam laag gewicht. Dat resulteert weer in een eenvoudig om te gooien motorfiets. Vooral in het korte werk zet je de Commando exact daar neer, waar je wilt. Maar ook op de rand van de banden weet je exact wat er gebeurt. De Commando beschikt niet over een Featherbed-frame, maar de rijervaring voelt nog altijd zijdezacht en strak aan.

De Commando biedt een onvergelijkbare ervaring. Het rudimentaire motorblok bulkt van de charme en koppel en katapulteert je terug naar de hoogtijdagen van het oude unapproachable Norton. De vormgeving sluit daar perfect bij aan, maar het hoogwaardige rijwielgedeelte is weer uiterst bij de tijd. Dat staat op hoog niveau en dat merk je bij het lichte doch strakke sturen. Perfect is de Commando SF niet, de opmerkelijke ergonomie door de te kleine knieuitsparingen, maar vooral de rommelige motorloop onderin de toeren valt in negatieve zin op. Met de motor nog natikkend op de zijstandaard zakt elke vorm van ergernis echter volledig weg. Nee, unapproachable prestaties levert deze Norton niet, maar aan de pure en sensationele rijervaring kunnen weinig motoren tippen.

Motorbase

Norton Commando 961SF studio foto 2014
Norton Commando 961SF
Cilinderinhoud 961 cc
Vermogen 80 pk
bouwjaar 2014

Gerelateerde artikelen