donderdag 28 maart 2024

Test: Kawasaki Z900RS

Het is duidelijk waar Kawasaki de inspiratie voor het lijnenspel van de Z900RS vandaan haalt. Zeker in het bruin-oranje is de gelijkenis met de Z1 treffend. De huidige Z900 neemt de honneurs waar bij het technische deel.  Bij de vier-in-lijn ging de aandacht uit naar een beter gevuld middengebied. Dat gaat vanzelfsprekend ten koste van het topvermogen en eindschot, maar je mist beiden geen moment. Bij alledaagse ritten is het geweldig om over zoveel soepel vermogen bij lage toerentallen te beschikken. Tot 7000 tpm is de RS sterker dan de Z900 en zolang je niet verslaafd bent aan hoge toerentallen verhoogt dat de pret aanzienlijk. Shortshiften is eerder regel dan uitzondering om mooi op koppel door een bocht te trekken.

Nog gevulder
Om het vermogen eerder af te geven heeft Kawasaki het blok serieus aangepakt. Het is geen kwestie van even een andere mapping downloaden. De compressie daalt van 1:11.8 naar 10.8:1. Een twaalf procent zwaarder vliegwiel laat het blok nog gevulder aanvoelen. Andere nokkenassen laten de spieren bij lage- en middentoeren makkelijker aanspreken. Dat geldt ook voor de diameter van de uitlaatbochten dat van 35 naar 28.6 mm gaat.

Horizontaler dan Z900
Het rijwielgedeelte van de Z900 gaat flink op de schop. Alleen zo krijg je een retrofiets in plaats van een naked met een ander naamplaatje. Het stuur gaat 65 mm de lucht in en 35 mm naar achter. Bovendien is het 30 mm breder. Dat helpt mee bij het insturen want de geometrie is iets luier dan bij de flitsend sturende Z900. De wielbasis stijgt met 20 mm naar 1470 mm. Vanwege de gezichtsbepalende benzinetank is ook het frame aangepakt. De RS is een stuk horizontaler dan de flink op zijn neus staande Z900. Hij staat lager aan de achterzijde en hoger aan de voorzijde.

Praktisch denken
Op overtuigende manier combineert de machine heden en verleden. Soms krijgt het verleden voorrang zoals bij de tank die geen insparingen voor de knieën heeft. Liever een authentiek Z1-uiterlijk dan wat extra grip voor de benen. Bij andere onderdelen denkt Kawasaki meer aan de rijeigenschappen dan aan de looks. Gietwielen wegen minder dan spaakwielen, een vier-in-vier uitlaat is zwaarder dan een demper en stereoschokdempers krijgen nooit voor elkaar wat een monoschokdemper kan.

Nieuwe retro
Alles wat Kawasaki heeft gedaan om hem meer retro te maken pakken prima uit. Hij biedt meer comfort, spierballen en rust dan een sportieve naked, maar de RS slaat niet door naar het gezapige. Waar de W800 de oude retro vertegenwoordigt (mooi, maar traag, loom sturend en geen grondspeling) is de Z900RS de nieuwe retro. Koppelrijk, krachtig maar niet piekerig, goed en voorspelbaar sturend, voorzien van een goed setje remmen en ook nog eens comfortabel.

Strakker schroeven
Voor het rijwielgedeelte gaat hetzelfde verhaal op als voor het blok. Alles wat Kawasaki deed om een Z900 in een retro te transformeren pakt goed uit. De banden hebben wat warmte nodig, maar dan stuurt de Z900RS ook voorspelbaar en neutraal. Je zet hem daar neer waar je wil. Niet zo flitsend als een Z900 en dat past prima bij dit model. Voorvork en achterdemper zijn gelijk, maar de instelling is iets zachter. Het levert een comfortabele rit op. Als je echt gaat scheuren wreekt het softe karakter van de vering zich. Gelukkig is alles een stuk strakker te schroeven.

Classic van formaat
In het bruin-oranje (kleur doet echt wonderen bij deze motor) staat er een motorfiets die op het eerste gezicht zo uit 1972 lijkt gekomen. Gelukkig had Kawasaki net zoveel oog voor de rijeigenschappen als voor het uiterlijk. Stereoschokdempers met 80 mm veerweg zijn historisch gezien correct, maar anno 2018 is een monoschokdemper een veel betere keuze. Het levert zowel comfort als goede rijeigenschappen op. Een retro hoeft geen zwabberframe te hebben, of een blok dat geen ene pepernoot presteert. De Z900RS bewijst het eens te meer. Schijfremmen die aan twee vingers voldoende hebben zijn een zegen. Dat geldt ook voor een motorblok dat bulkt van bruikbaar vermogen. Met deze Z900RS kan Kawasaki gerust de concurrentie met andere retro’s aan. Een Classic van formaat is geland.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen