donderdag 28 maart 2024

Test: Kawasaki Z900 70kW

Zware motoren worden als sinds mensheugenis teruggeschroefd naar 35 kW zodat ze geschikt zijn voor motorrijders die nog niet ‘vol vermogen’ mogen rijden. Alleen heeft de wetgever bepaald dat het oorspronkelijke vermogen van die zware motoren niet meer dan 70 kW mag bedragen. Als jong, enthousiast beginnend motorrijder moet je dus vooral hopen op gulle ouders. Anders kun je in een tijdsbestek van een paar jaar drie keer je spaarpot stuk slaan. Eerst voor een A1-motor, dan voor een A2-variant en tot slot – ein-de-lijk – voor die felbegeerde droommotor met vol vermogen. Kawasaki combineert met deze nieuwe motorfiets de tweede en derde stap. Je hebt zowel een 35 kW motor als een dikke fiets. Hoe leuk is 70 kW? Leuk genoeg voor jaren rijplezier, of moet je toch alweer snel bij ouders bedelen voor een pk-brakend monster?

Prima debuutjaar
Naast een andere ECU verschilt de 70 kW uiterlijk op slechts twee punten van een ongecastreerde Z900. De uitlaatbochten zijn afgenomen in diameter en het kleppendeksel heeft een andere kleur. Voor de rest is alles een-op-een overgenomen. De zithouding, het rijklaargewicht van 210 kg, het dashboard en de vering; alles is identiek. Op voorhand weet je dus al dat je op weg gaat met een prima motorfiets. Niet voor niets scoorde de Z900 in zijn debuutjaar zo goed. Om het nog iets leuker te maken beschikken alle gereden motoren over een Performance Pakket. Dat bestaat naast het gebruikelijke carbonspul en tankpad uit een Akrapovic uitlaatdemper, windscherm en afdekplaatje van het duozadel. Bij de kassa wel graag € 1099 afrekenen.

Bye bye brommer
Nu het toch over centen gaat: de eerste conclusie trekken we al stilstaand: voor € 9999 (exact hetzelfde bedrag als de gewone Z900) koop je als beginner een motorfiets die er absoluut niet als een suffe motorfiets uit ziet. De Kawasaki is een woest ogende machine met een lijnenspel dat zeker indruk moet maken op het gemiddelde puberbrein.Het lijkt de definitieve doodsteek van het suffe imago van een A2-motorfiets. Bye bye opgevoerde brommer en welkom dikke pretfiets.

Afdoende prestaties
Vanzelfsprekend biedt de motor dezelfde zithouding als de reguliere Z900. Een fijne actieve zit met een kanttekening: door het lage zadel maken de knieën een stevige hoek. Vanaf 1.75 mtr moet je beslist een keer proefzitten op het verhoogde zadel dat Kawasaki aanbiedt. Alle knoppen, het zijn er niet zo veel, zitten precies waar je ze verwacht en dat geldt ook voor het stuur. Ook op de geknepen naked gaat eigenlijk alles vanzelf. Het gebruiks- en rijgemak voelt vertrouwd hoog. De vering biedt een fraai compromis tussen sportief en comfort. Alleen bij hard remmen mag de voorzijde iets harder. Is dat een minpuntje voor de voorvork of een compliment voor de remmen? Het spul ziet er bescheiden uit, maar levert afdoende prestaties.

Sensatie
De vier-in-lijn is levendig – al geeft hij bij sommige toerentallen wel wat vibraties door via de tank – en dat sluit mooi aan bij het stuurkarakter. Als je na twee lange jaren met 35 kW eindelijk naar 70 mag, is het laden van een nieuwe mapping bij de dealer voldoende. Een half uurtje verder produceert het blok plots het dubbele vermogen. Wat voor een sensatie moet dat wel niet opleveren? In ieder geval eentje die niet na een kwartiertje is uitgewerkt.

Conclusie
Een rit met de Z900 70 kW leert dat 95 pk meer dan genoeg is voor aangename kilometers. De gewone Z900 voelt voller en gaat vooral bovenin krachtiger door. Maar dit is geen vergelijkingstest, we willen achterhalen of 70 kW als vol vermogen-fiets voldoet. Daarop luidt het antwoord ja. Zeker omdat de basis zo speels en bewezen goed is. Dit ding stuurt als een scheermes. Strak, makkelijk maar zeker niet nerveus. Als je hier niet mee kunt sturen, lever dan gerust je rijbewijs in. Het blok is nog altijd krachtig genoeg en dat geldt ook voor de remmen. Je levert amper iets in op pure sensatie. Het mooiste blijft toch die prijs. Zelfs in 70 kW-uitvoering krijg je heel veel motorfiets voor je geld. En dat is niet alleen voor jonge gasten een doorslaggevend argument.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Vorig artikel
Volgend artikel

Gerelateerde artikelen