Test: Kawasaki Ninja 300 Performance Edition

Door Ad in Testen, zaterdag 12 Apr 2014 10:04
Het MotoGP-gevoel was nog nooit zo bereikbaar. Zelfs voor beginners. Kawasaki Ninja 300

Een Ninja 300 maakt het onbereikbare bereikbaar voor mensen die door hun leeftijd niet direct de allervetste brommer kunnen rijden: zelfs met een A2-rijbewijs voelt het alsof je op een racekanon zit.

Geblaf versus gepruttel
Kawasaki kopieert bewust de vormen van de wereldtitel winnende superbike ZX-10R. Typische stijlelementen van de liter-zware racer vind je 1-op-1 terug op deze beginnersfiets Kijk naar de brede schouders en het super strakke kontje van de Ninja. Dat schept verwachtingen. Tot je de startknop indrukt en de lucht niet verscheurd wordt door een hels geblaf uit een vier-in-een, maar door wat gepruttel. Ontpopt de Kawasaki Ninja 300 zich desondanks als een echte Green Meanie?

Het moet knallen
We zijn op pad met een Performance-editie van de Ninja 300. Voor 749 euro krijg je een double bubble windscherm, wielstriping, tankpad, afdekplaat van de duoplek en een Leo Vince vervangingsuitlaat. Die krijst zo overtuigend dat je je ongemerkt op een circuit waant. Het opzwepende geluid laat zich slecht negeren. Of je wilt of niet, de naald moet gewoon rechtop staan tussen de 7000 en 13000 toeren. Het tweecilinder blok fluistert diens vraag om meer gas niet in je oor, maar hij blaft simpelweg een commando. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Knallen wil je, rap naar het rode gebied en dan met een korte trap door naar de volgende versnelling. Dat het allemaal niet zo hard gaat, doet helemaal niets af aan de beleving.

Ondermaatse voorrem
Mocht Kawasaki nog inspiratie zoeken voor een volgende Performance-editie, laat ze dan de voorrem opwaarderen. Je ontkomt er niet aan om met vier vingers te remmen. Niet alleen om genoeg remkracht te genereren, maar ook omdat de andere vingers anders knel zitten tussen stuur en hendel. We kunnen ook goed nieuws brengen. Bij flink doorknijpen remt het uiteindelijk toch en ABS ontbreekt niet.

Bochtensnelheid
Kawasaki’s geriefelijke zithouding gaat niet ten koste van de bodemruimte. Je kunt lekker spelen voordat de stepjes contact met de grond raken. Zelfs bij schrapende voetsteunen geeft de Ninja nog enorm veel vertrouwen. Met dit kleine beginnersfietsje zag ik bochtensnelheden op mijn favoriete stuurweg die ik niet eerder zag. Wat is dit enorm leuk spelen.

Feestnummer
Deze mini Green Meanie maakt oprecht sportieve gevoelens in je los. Het geluid van het kleine maar fijne blokje, het inspirerende stuurgedrag en de hele uitstraling maken het tot een feestnummer. Alleen de voorrem moet beter. Voor de rest is het een puur vermakelijke motorfiets. Niet alleen voor beginners, zelfs voor gevorderden.

Groen scheermes
Krankzinnig dat je zoveel lol kunt hebben met zo weinig pk’s. De Kawasaki nodigt je iedere bocht uit om harder te gaan. Waarom zou je rechtop zitten als het ook diep gebogen achter het kleine kuipruitje kan? Scherp als een nieuw scheermes, gemener dan een beul die na een welverdiende vakantie goedgemutst naar het werk gaat en groener dan het gras bij de buren, staat de Ninja 300 in het leven.

Motorbase

Kawasaki Ninja 300 studio foto 2014
Kawasaki Ninja 300R
Cilinderinhoud 296 cc
Vermogen 39 pk
bouwjaar 2014

Gerelateerde artikelen