Tabee V-Rod

Door Nick in Nieuws, woensdag 30 Aug 2017 13:08
Een vrij legendarisch blok gaat met de stille trom af. RIP V-rod

Harley-Davidsons nieuwe Milwaukee Eight-blokken zijn de meest innovatieve motorblokken die het Amerikaanse merk ooit volledig op eigen kracht in het frame hing, maar er was er nog een die de ME qua innovatie ver achter zich laat. Het VRSC-blok uit de V-Rod-reeks zien we nu niet meer terug in 2018.

De V-Rod is in zijn geheel al een legendarische machine, maar uiteindelijk draaide het allemaal om het motorblok. Het in samenwerking met Porsche ontwikkelde VRSC-motorblok was een stap voorwaarts die zijn weerga niet kende bij het Amerikaanse merk, want behalve dat het alsnog een V-twin betrof met een vrij smalle blokhoek (zij het 60 graden tegenover 45 voor de overige blokken) is het verder allemaal anders. Vloeistofkoeling, dubbele bovenliggende nokkenassen, die ook nog eens aangedreven worden door een distributieketting in plaats van stoterstangen.

Het resultaat was een ongelooflijk potente krachtbron met veel koppel, maar desondanks kon de HD-purist de machine niet velen. Een mislukking kan het geenszins heten, maar een succes was het evenmin. Vloeistofkoeling brengt qua ontwerp beperkingen met zich mee die zelfs de imitatiekoelvinnen niet kunnen compenseren, maar bovenal klinkt een Harley-Davidson als een luchtgekoelde twin met een blokhoek van 45 graden; zo is het nou eenmaal.

Geen emotioneel vaarwel
Voor 2018 valt het doek dan ook voor het VRSC-blok, maar niet met een groots afscheid. Geen aankondiging, geen emotioneel vaarwel; gewoon verdwijnen van de prijslijst en de website. Het is dat we er door Cyril Huze op gewezen werden, anders was het ons waarschijnlijk ook ontgaan.

Motorbase

2017 Harley-Davidson V-Rod Muscle
Harley-Davidson V-Rod Muscle
Cilinderinhoud 1.247 cc
bouwjaar 2017
Tags: V-Rod,

Gerelateerde artikelen