Suzuki vernieuwt de RM-Z450

Door Eddie in Nieuws, zaterdag 17 Mei 2014 12:05
Nu al een '2015-model', en we zijn nog niet halverwege 2014! Suzuki RMZ450 RM-Z450 2015

Volgens Suzuki is de nieuwe RM-Z450 een directe spin-off van competitiemachines van topcrossers zoals Clement Desalle, Kevin Strijbos en James Stewart, die op de hoogste podia de RM-Z450 verder en verder ontwikkelen. 

De belangrijkste nieuwe feature is de 'Suzuki Holeshot Assist control', S-HAC gedoopt. In simpel nederlands noemen we het startcontrole, als is 'launch-control' wellicht meer ingeburgerd. Het systeem kent twee verschillende modi, één voor modderige en natte omstandigheden, de ander is agressiever en dus geschikt voor een startterrein met meer grip.

Het systeem controleert de slip van het achterwiel door de ontsteking te vertragen, en schakelt 1,2 seconde (startterrein met grip) of 4,5 seconden (natte omstandigheden) na de start uit. Óf wanneer je de derde versnelling bereikt (startterrein met grip) of vierde versnelling (natte omstandigheden). Natuurlijk is het systeem ook gewoon uit te schakelen.

Ook nieuw is de Showa SFF-AIR-voorvork. De RMZ  had afgelopen jaren ook al de SFF van Showa, dus die met gescheiden vorkpoten: vering in de één, demping in de ander. De SFF-AIR is hier een doorontwikkeling van, met in de rechtervork (demping) een binnen- en buitenkamer, die beide met een eigen volume aan olie dempen. Deze kamers zijn nu qua lucht- en olie-volume naar eigen voorkeur aan te passen. 

Ook heeft Suzuki het frame aangepast, waardoor het gewicht van dit frame met 4% is gezakt. Daarnaast is de kickstarter langer geworden en moet het starten nu makkelijker gaan, mede doordat het decompressiesysteem is verbeterd. Suzuki stelt ook dat het koelsysteem is verbeterd, door het koeltraject te veranderen en een nieuwe waterpomp. Als laatste is de versnellingsbak soepeler en meer trefzeker. Tenminste, dat is wat Suzuki zegt. We geloven ze op hun blauwe ogen!

Tags: cross, suzuki,

Gerelateerde artikelen