Als we ons oor te luister leggen in het geruchtencircuit, horen we de laatste tijd de raarste dingen. Een van de dingen die ons opviel is een geluid dat uit Noale komt, en wel dat er een sportieve Aprilia-tweecilinder aanstaande is.
Een open deur intrappen is gemakkelijk, maar ook gevaarlijk – en daarbij vaak lang niet zo leuk. Zo zou Aprilia met gemak een gekuipte versie van de Aprilia Shiver 900 kunnen maken; clipons erop, voetsteunen wat hoger en een versmalde RSV4-kuip erom. Maar zoals het nu klinkt, ligt het allemaal net wat anders.
Een Shiver-met-kuip zou namelijk niet zo zeer een gat in het gamma dichten, maar eerder weer een variatie op een thema zijn. Van de 124cc-grote RS125 en Tuono 125 springt de line-up namelijk meteen naar een 896cc V-twin (die in de Shiver en Dorsoduro dus), wat een toename van 772cc en 78 pk is. In plaats daarvan zou Aprilia een middenweg zoeken à zo’n 500cc. En wel op basis van een bestaand model; de RSV4. Men neme het Tuono V4 1100-blok en zaagt er de achterste cilinderrij vanaf en prompt heb je een 539cc paralleltwin. Hak de V in de naam eraf, verwissel de 4 voor een 2 en voilá daar is de Aprilia RS2. Derivaten zullen dan logischerwijs ook volgen in de vorm van een RS2 Tuono.
Alternatieven?
Natuurlijk heeft Aprilia een rijke geschiedenis in sportieve tweecilinders. Niet te missen zijn de RSV Mille en diens opvolger de RSV1000R, maar je zou bijna de SXV-reeks vergeten. Om een reden overigens. Alom geroemd om dat waanzinnige V2-blok, zou de SXV 5.5 enerzijds een prima alternatief zijn als krachtbron voor en sportieve straat- dan wel circuitmachine. Ware het niet dat de SXV niet alleen geroemd werd, maar ook verguisd. Zo tof en waanzinnig snel als de motor was, was het ook snel uit met de pret.
Het motorblok werd dan wel in meerdere motoren met kenteken gehangen, maar ondanks zijn juridische straatwaardigheid was het motorblok stiekem gewoon een volwaardig racemotorblok – bijbehorende onvriendelijke onderhoudsintervallen incluis; hield je je daar niet aan, dan kon er al snel een streep door de betrouwbaarheid.
Een nieuw blok zou dus absoluut wenselijk zijn en met een staande twin op basis van een uitontwikkelde krachtbron als die in de Tuono V4 kon men in Noale nog wel eens in de roos schieten. Misschien is opboren tot nabij de 650cc nog een optie om hem in lijn te brengen met concurrenten als een Kawasaki Ninja 650.
Hoe het gerucht ook uitpakt; wij verwelkomen een dergelijke machine met open armen. Reken trouwens niet op een eerste blik op de motor op de EICMA dit jaar – waar we naar verluidt wel een nieuwe danwel geupdatete RSV4 en waarschijnlijk een Tuono te zien krijgen. Denk eerder aan een introductie in 2019.
Foto: Aprilia/Motor.nl