Quantya Evo1

Door redactie in Testen, dinsdag 17 Nov 2009 14:11
De fossiele brandstoffen gaan vandaag of morgen een keer opraken en dus zullen er alternatieven moeten worden bedacht. m1czub1svsy4

Dé toekomst

De fossiele brandstoffen gaan vandaag of morgen een keer opraken en dus zullen er alternatieven moeten worden bedacht. Het Zwitserse Quantya is daar volop mee bezig en heeft een heuse elektrisch aangedreven motorfiets uitgebracht: de Evo1.

Bij het in het Brabantse Boekel gevestigde VHM, de importeur van Quantya, worden we verwacht voor een testrit met de Evo1, zowel de cross- als de supermotoversie beter bekend als de Strada en de Track. Naast het uitputten van de fossiele brandstoffen, heeft de motorsport in het algemeen een nóg groter probleem, het geluid. Niet alleen Assen heeft er last van, ook crosscircuits zijn al gesloten vanwege geluidsoverlast. En dus is een elektrische motor wellicht dé oplossing voor alle problemen. Met de Evo1 Strada zet het Zwitserse Quantya alvast een stap in de goede richting. Het is nog geen machine waarmee je in Nederland een crossbaan opzoekt, maar het begin is er. Voor wat betreft de Strada kunnen we vrij kort zijn. Het is best een leuk ding, maar door de aan/uitreactie van de elektromotor is het niet heel erg prettig rijden op straat. Als je bij bijvoorbeeld zestig kilometer per uur het gas iets dichtdraait, zet je in feite de motor uit en rolt hij gewoon uit. Wil je vervolgens versnellen, dan gebeurt er niets als je aan het gashendel draait totdat je op het punt komt van de daaraan gelinkte snelheid en pakt hij vrij abrupt weer op. De remmen en vering voldoen prima en met een top van zo ongeveer 85 km/h kun je je prima redden in en rond de stad. Als de accu helemaal leeg is, laad je hem in ongeveer twee uur weer voor 100 procent op. De actieradius is niet genoeg om lange ritten te maken, want wie op top rijdt kan na een kilometer of dertig weer op zoek naar een stopcontact. In stadsverkeer, waar je niet alles vraagt van de batterij kun je meer kilometers maken. Nee, dan de Track op het crossbaantje achter het VHM-pand! Wat een verschil. Hoewel het in feite dezelfde motorfiets is, maar dan met grote wielen met offroadbanden en een andere overbrenging, is het toch echt een heel andere beleving. De eerste rondjes mis je wel een beetje het geluid, maar dat went best snel. Verder moet je er goed bij stilstaan dat je alleen twee remhendels aan het stuur hebt en geen voetrempedaal voor de achterrem. Die zocht ik op de automatische piloot ook al een paar keer tevergeefs. Een voetbediende achterrem is overigens wel als accessoire leverbaar. Maar het rijden is echt leuk! Het blijft natuurlijk gewoon een motor waarbij je zelf gas moet geven, remmen en waarmee je gewoon hartstikke leuk kunt crossen op dergelijke baantjes. Denk er een startveld bij en tien ‘concurrenten’ op dezelfde elektrische motoren en je kunt je flink uitleven. De vering is ook zeker goed genoeg om er flink mee te springen, dus op fietscrossachtige banen zou je prima uit de voeten kunnen met de Evo Track. En niemand die last van je heeft, dus het zou gewoon midden in een woonwijk kunnen. Misschien wel slim om een tweede accu mee te nemen, zodat je - als je eigen conditie het toelaat - nog net even wat langer kunt doorgaan.

Legio mogelijkheden
Importeur VHM heeft grote plannen met de Quantya’s en dat is niet zo gek. In het buitenland schijnen er al zogenaamde EMX-parken en wedstrijden te zijn en dat wil het Brabantse bedrijf ook in Nederland proberen te realiseren. Of dat gaat lukken is voorlopig alleen te hopen, maar de Evo leent zich zeker voor competitiegebruik. En je zou er wellicht mee op de kermis kunnen gaan staan, mensen voor een tientje een paar rondjes laten rijden over een parcoursje, Supermotowedstrijdjes organiseren op indoorkartbanen, een aparte klasse bij brommerrace-organisatie SOBW, de mogelijkheden zijn legio. De toekomst voor de Quantya ziet er goed uit.

Tekst: Sjoerd Schippers, foto’s: Lucas Verbeke

Tags:

Gerelateerde artikelen