zaterdag 20 april 2024

Oudere motoren niet welkom in Parijs

De verbodsbepalingen voor vervuilende voertuigen worden steeds meer gemeengoed. In Duitsland mag je al lange tijd niet bepaalde stadscentra in met je oude diesel en ook in Nederland wordt hard aan deze regeling gewerkt, Utrecht is daar een mooi (nou ja, mooi…) voorbeeld van.

Vooralsnog vallen motorrijders en scooters in Nederland gelukkig buiten de boot omdat de nieuwe regels op diesels zijn gericht. Maar in Frankrijk ligt dat anders, want daar wil men motorfietsen en scooters die voor 2000 zijn gebouwd uit het stadscentrum van Parijs weren. Daar wordt gewoon een harde streep getrokken zonder enige onderbouwing. Is je motor van voor 2000, dan is -ie niet meer welkom; discussie gesloten. Auto’s zijn in Parijs momenteel al verboden als ze van voor 1996 zijn en daarin wordt zelfs geen verschil gemaakt tussen diesel- of benzine-auto’s. 

Die harde lijn is de oorzaak van de grootste wrevel. Als de verbodsbepalingen zouden zijn gebaseerd op Euro-normen, katalysators of andere graadmeters voor vervuiling, dan zouden ze te verdedigen zijn. Maar de huidige regels die enkel gebaseerd zijn op bouwjaar hebben daar weinig mee van doen. Natuurlijk is een ouder voertuig doorgaans meer vervuilend dan een nieuwe, maar een nieuwe diesel met een verstopt roetfilter is wel veel vervuilender dan een ouder exemplaar dat keurig is onderhouden.

Motorrijders in Frankrijk komen nu in opstand en er staat een grote protestrit gepland waarbij belangrijke toegangswegen naar Parijs worden bezet. De organisatoren pleiten voor de voordelen van het motorgebruik: verlichting voor de verkeersdruk, parkeerproblematiek én uitstoot. Als argument stellen zij ook dat zij hun nieuwe auto, die wél het centrum in mag, zullen pakken wanneer zij het centrum van Parijs moeten bezoeken. Dit met nog meer parkeerproblemen en fileproblematiek als gevolg.

In Nederland is het gelukkig nog niet zover, maar de buitenlandse maatregelen zijn een waarschuwing om de binnenlandse politiek goed in de gaten te houden. De nieuwe maatregelen in Utrecht zijn immers ook naar Duits voorbeeld overgenomen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen