vrijdag 29 maart 2024

Officieel: nieuwe Triumph Speed Triple S en RS

Dat er nieuwe Speed Triple’s aan zaten te komen, wisten we al sinds een paar dagen vanwege een uit de hand gelopen teaserfilm. Maar meer dan de zekerheid hadden we niet. Tot nu! En Triumph heeft er zin in want de nieuwe S- en RS-modellen zijn volgens de Engelsen de ‘meest geavanceerde en krachtigste’ ooit. Hierdan!  

Aan de basis ligt uiteraard nog steeds een dikke driecilinder. Het 1050cc-motorblok heeft volgens het persbericht wel 105 nieuwe motoronderdelen gekregen en daardoor is bijvoorbeeld het topvermogen ten opzichte van de vorige generatie met zeven procent gestegen naar 150 pk, terwijl het maximale koppel met vier procent toenam tot 117 Nm. Zoals bij alle nieuwe modellen zou de vermogensafgifte bovendien soepeler en meer lineaire moeten zijn.

En waar je aan moet denken qua nieuwe onderdelen en andere zaken? Een lichtere krukas, lichtere aluminium cilindervoeringen met Nikasil-coating, een kleinere startmotor en een lichtere accu en dynamo. Verder hebben de zuigers een ander profiel en zien we een nieuwe cilinderkop met geoptimaliseerde uitlaatpoorten. 

Een nieuw carter verlaagt het oliepeil in de motor, vermindert de weerstand en verbetert de gewichtsverdeling. Het omgeleide oliesmeersysteem voert de motorolie nu direct door de koppakking naar de cilinderkop meldt Triumph, waardoor externe olieleidingen kunnen worden verwijderd. Minder gewicht én een mooier gezicht is het resultaat. Ook fijn is de nieuwe ‘free-flowing uitlaatdemper’ die zorgt voor een beter geluid, zeker op de RS want die heeft standaard sportieve uitlaatdempers van Arrow.

Is alles anders? Nee! Gelukkig niet zou je haast zeggen want de enkelzijdige swingarm bleef. Net als het aluminium frame van de vorige generatie, al vind je op de RS wel een mat-aluminium subframe. 

Met zaken als vijf rij-modes, verbeterd cruise control, een 5 inch full-color TFT-dashboard, verbeterde traction control, een betere versnellingsbak en slipper-koppeling en bochten-ABS op de Speed Triple RS hoopt Triumph klaar te zijn voor de toekomst. Ook qua remmen zit het goed, want Brembo-monoblocs zorgen voor voldoende vertraging. 

Een groot verschil tussen de twee nieuwe Triumph’s zie je onder andere terug in vering. De RS heeft een 43 mm Öhlins NIX30 USD voorvork en Öhlins TTX36 twin-tube schokdemper, beiden met uiteraard volledig instelbare veervoorspanning, compressie- en rebound-demping. De S doet het met een 43 mm Showa voorvork en -achterschokdemper, beiden wel met volledig instelbare veervoorspanning, compressie en rebound-demping.

Ook de kleuren zijn onderscheidend. De Speed Triple S is leverbaar in Jet Black of Crystal White, beide met titanium gekleurd subframe, grafietkleurige pinstripes op de wielen, zilverkleurige zadelstiksels en grafietkleurige logo’s. Bij de Speed Triple RS kun je kiezen uit Crystal White en Matt Jet Black, beiden met een mat aluminium subframe, rode pinstripes op de wielen, rode stiknaden en premium RS-logo’s.

De nieuwe Speed Triple RS zal eind april uitgeleverd worden aan de Triumph dealer, gevolgd door de S in mei. Maar voor de eerste rij-indruk hoef je niet lang te wachten, want binnenkort rijdt Eddie met beide modellen. Zijn relaas staat in MOTO73 nummer 5 die vanaf donderdag 1 maart op de deurmat, dan wel in de winkel ligt. Hopelijk is dan ook de verkoopprijs bekend.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen