dinsdag 16 april 2024

Ben je winterklaar?

Om je fiets straks in het voorjaar zo probleemloos mogelijk weer in gebruik te nemen, is het zaak om de winterstop wat preventief onderhoud te plegen. De meeste van de onderstaande dingen zijn voor een niet al te onhandige motorrijder prima zelf te doen, maar in sommige gevallen (zoals bij demonteren van de remklauwen) raden we je in geval van twijfel wel aan om daarvoor naar de dealer te gaan.

Olie
Om het inwendige van je motor tegen corrosie te beschermen is het verstandig om de motorolie voor het wegzetten te verversen. In de oude olie bevinden zich zuren en water, voornamelijk door vervuiling met verbrandingsresten. Uiteraard hangt de mate van vervuiling af van de bedrijfsomstandigheden (veel korte stukken rijden vervuilt veel sterker), het aantal kilometers dat de olie erin zit, de staat van het motorblok en de kwaliteit van de getankte benzine. Verder zal een hoge kwaliteit olie meer vuil kunnen opnemen dan een slechte olie, plus dat de motor van zichzelf al minder zal vervuilen door betere afdichting van zuigers en cilinders en minder slijtage. Een duurdere olie betaalt zichzelf dus gedeeltelijk of zelfs ruimschoots terug door langere verversingstermijnen en minder kosten op de lange duur. Na het verversen dien je wel een rit te maken, zodat de nieuwe olie overal komt en oude resten worden opgelost. Cardanolie hoeft niet voor de winter te worden ververst, die is kilometer-afhankelijk. Er is immers geen sprake van vervuiling door brandstof of verbrandingsresten.

Remmen
Een van de meest essentiële punten is uiteraard het remsysteem. Het beste kun je de klauwen er even af halen, de remblokken verwijderen en dan de zuigers iets naar buiten pompen om ze zo goed mogelijk schoon te maken. Dus vastgekoekt vuil verwijderen met remmenreiniger en eventueel een zachte borstel of een doekje dat je door de klauwen trekt en vervolgens inspuiten met bijvoorbeeld een teflon- of siliconenspray (dat uiteraard alleen als de remblokken er uit zijn!) om corrosie van metalen remzuigers tegen te gaan. De remblokken weer monteren met eventueel een klein beetje koperpasta op de achterzijde tegen het piepen (door hoogfrequent trillen van de blokjes tijdens remmen) en ook de bouten van de remklauwen voorzien van een beetje koperpasta op de schroefdraad, tegen vastcorroderen. Zorg na het weer monteren van de klauwen dat je het systeem met een paar keer pompen weer op druk brengt. Ververs voor de winterstalling ook de remvloeistof (en in geval van een hydraulisch bediende koppeling ook de vloeistof daarvan). Dit omdat remvloeistof hygroscopisch is, ofwel water aantrekt, en er op den duur dus steeds meer vocht in de vloeistof komt. Dit geeft behalve verhoogde kans op fading tijdens remmen ook kans op corrosie van metalen delen in het remsysteem.

Banden
Ook voor je banden kun je iets doen. Het beste is om de motor voor en achter op bokjes te zetten, zodat de banden los van de grond staan. Dat voorkomt de vorming van een platte kant. Als dat niet kan, zorg dan dat ze in elk geval flink op spanning staan: met bijvoorbeeld 2,9 (of gewoon 3) bar voor en achter zal de band minder inzakken dan met lagere spanningen. 

Benzinetank
Zeker in geval van een stalen tank is het raadzaam om de motor met een volle tank weg te zetten, want dan is de kans op roestvorming veel kleiner. Afgezien daarvan is er bij een volle tank ook minder ruimte voor verdamping, waardoor de benzine in betere conditie blijft. Het scheelt daarbij ook nog als je een van de recente high-tech benzines gebruikt, zoals Shell V-Power, BP Ultimate of Total Excellium. Die benzines bevatten meer toevoegingen of zelfs een andere basisbrandstof, waardoor ze ook stabieler zijn. Beter nog kun je daartoe een zogenaamde brandstofstabilisator toevoegen, waardoor gom- en lakvorming wordt tegengegaan. Hiervoor zijn onder andere ook de reinigingsconcentraten van Fort (MotoPower I en II) en Tunap (172) te gebruiken. Rij na het toevoegen nog een stukje, om te zorgen dat het middel ook in de injectoren of carburateurs komt. Ook kun je voorafgaand aan de winterstalling een keer een dosis vochtvreter in de benzine doen (zoals Wynns Dry Fuel), zodat aanwezig water wordt gebonden en zo kan verdwijnen uit het brandstofsysteem. 

Koelsysteem
Indien de koelvloeistof alweer wat ouder is, is het niet onverstandig om die ook te verversen. Deze moet het motorinwendige immers niet alleen beschermen tegen bevriezing, maar ook tegen corrosie. Bij vrij nieuwe motoren zal je buiten de reguliere beurten om waarschijnlijk niet hoeven te verversen, maar bij oudere motoren (die misschien niet meer zo regelmatig bij de dealer komen) is het zeker aan te raden. De koelvloeistof is nog wel eens een ondergeschoven kindje en dit kan door vervuiling en corrosie van het systeem voor grote problemen gaan zorgen. 

Ketting
Om de ketting tegen roest te beschermen dient hij goed dekkend te worden ingespoten met kettingspray. Het beste kun je hem eerst grondig schoonmaken met een geschikt reinigingsmiddel en kwast. Er zijn speciale kettingreinigers in de handel, maar diesel of terpentine is ook bruikbaar. 

Accu
De accu kan het best uit de motor worden gehaald, of haal in elk geval de accupolen los. Met een druppellader als de Optimate 3 – die de accu afhankelijk van de toestand laadt en ontlaadt – kan de accu gedurende de winter in goede conditie worden gehouden. Je kunt de accu er prima continu aan laten hangen, maar bijvoorbeeld elke maand een week is ook goed. Controleer uiteraard eerst het waterniveau. Indien nodig bijvullen met gedestilleerd water. Check dit nogmaals voordat je weer gaat rijden in het voorjaar. 

Voorvork
Om de keerringen in een goede staat te houden en eventuele corrosie van de binnenpoten te voorkomen, kun je je vorkpoten inspuiten met siliconenspray. Na afloop van de winter wel weer goed afvegen in verband met stof- en zanddeeltjes die zich in de wintermaanden kunnen hebben verzameld en die de keerringen kunnen beschadigen bij de eerste paar keer inveren. 

Regeren is vooruitzien
Bedenk ook dit: als je niets voorbereidt voor de winterstalling en je merkt vervolgens bepaalde problemen als je in het eerste mooie voorjaarsweekend weer wilt gaan rijden, dan is de dealer waarschijnlijk ook druk! Je zult immers heus niet de enige zijn die wat opstartproblemen tegenkomt…

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen