donderdag 28 maart 2024

MOTOGIRO D’ITALIA

Van 14 tot en met 20 mei 2017 wordt de Motogiro d’Italia weer gereden. De jaarlijkse revival van de historische wegrace, die van 1914 tot 1957 als meerdaagse etapperace op de openbare wegen van Italië werd gereden en vele mooie races en grote helden heeft opgeleverd. Na het verbod op racen op de openbare weg verdween dit evenement, samen met evenzo grote motorraces als de Milano Taranto en voor auto’s de Mille Miglia. Sinds 1968 heeft de Motorclub Terni de organisatie van deze revival op zich genomen, met als doel de oorspronkelijke motoren van maximaal 175 cc in ere te houden en de herinnering aan de grote races te bewaren. Nog steeds is de Motogiro d’Italia een rit op de openbare weg, maar nu op basis van regelmatigheid met per dag een drietal behendigheidsproeven om een klassement te kunnen maken.

Wat maakt dit evenement nu zo mooi?

De Motogiro wordt nog steeds als etapperit gereden door jaarlijks wisselende delen van Italië met verschillende mooie plaatsen als stop en overnachtingslocatie. Maar met als prettige bijkomstigheid dat de finish in dezelfde stad is als de start. Elke dag wordt een afstand van ongeveer 250 tot 300 kilometer gereden, met voldoende stopplaatsen onderweg om van de omgeving te genieten, een museum te bezoeken, maar misschien minstens zo belangrijk, van de lokale delicatessen te proeven. Dit alles is onderdeel van het evenement.

Er zijn verschillende klassen om vrijwel alle motoren een kans te geven mee te rijden:

1. De originele klasse met motoren t/m 1957 en cilinderinhoud van maximaal 175 cc. Merk en type is vrij. Deze klasse levert de “winnaar” van de Motogiro op.

2. Vintage klasse voor motoren, scooters en zijspannen van 1958 t/m 1969 van elke cilinderinhoud. Met deelname aan de behendigheidsproeven en een klassement.

3. Classic klasse voor motoren, scooters en zijspannen van 1970 t/m 1980 van elke cilinderinhoud. Met deelname aan de behendigheidsproeven en een klassement.

4. Motogiro klasse voor motoren, scooters en zijspannen van 1981 tot nu van elke cilinderinhoud. Met deelname aan de behendigheidsproeven en een klassement.

5. Toeristische klasse, vrij voor elk merk, type en leeftijd motor. Zonder deelname aan de behendigheidsproeven en geen klassement. Gewoon de hele dag over dezelfde route meerijden, stoppen waar je wilt, overnachten in dezelfde hotels.

Waarom besteden wij deze aandacht aan het evenement?

Sinds 2001 heeft Ducati het evenement voor een periode van 10 jaar geadopteerd via haar afdeling Dream Engine. Doel was om het motorrijden als geheel, maar met name de historie van de grote Italiaanse races te promoten. Ducati heeft uiteraard een groot aandeel in de Motogiro in de jaren ‘50 gehad. Het gevolg van deze extra promotie was dat het evenement een internationaal karakter heeft gekregen en als officieel FMI classic evenement op de jaarlijkse kalender staat. De Motorclub Terni is altijd sterk betrokken gebleven bij de organisatie en na het stoppen van Dream Engine na 10 jaar organiseert MC Terni de Motogiro nu op eigen kracht, in samenwerking met de FMI. De internationale belangstelling en deelname is er nog steeds. 

Echter, de crisis heeft hier ook flink toegeslagen en sinds 2010 is dit goed merkbaar. Het aantal deelnemers nam af, de dekking van de kosten kwam in het nauw en de algehele beleving en organisatorische kwaliteit werd minder. De afgelopen 25e versie van de Motogiro had nog slechts 80 deelnemers, waar het in de eerdere jaren makkelijk 300 deelnemers waren.

Om dit tij te keren is door de MC Terni een vertegenwoordiger van alle deelnemende landen gevraagd deel te nemen in een overleg om zowel de kwaliteit als het aantal deelnemers weer op peil te krijgen. Voor Nederland en België heeft Eric Willemse dat op zich genomen. Dit heeft geleid tot een aantal verbeterpunten, om met name voor de groep minder competitieve rijders de deelname te vergemakkelijken. Je hoeft dus niet per se een klassieke motor aan te schaffen en rijklaar te maken. Door de keuze uit de beschikbare vergelijkbare evenementen in Zuid Europa (te noemen zijn Milano Taranto en de rit door de Picos van MC Piston in Spanje) is tevens de prijs een belangrijk punt geworden.

Het programma voor de Motogiro d’Italia 2017:

Zondag 14 mei, verzamelen, inschrijven en overnachting in Spoleto (Umbria), de woonplaats van Remo Venturi, de laatste winnaar van de Motogiro in 1957. Tevens Gilera en MV Agusta fabrieksrijder in de jaren ‘50.

Maandag 15 mei, start, rit van 287 kilometer, overnachting in Spoleto.

Dinsdag 16 mei, rit van 223 kilometer, overnachting in Benedetto del Tronto.

Woensdag 17 mei, rit van 254 kilometer, overnachting in Benedetto del Tronto.

Donderdag 18 mei, rit van 281 kilometer, overnachting in Assisi.

Vrijdag 19 mei, rit van 281 kilometer, overnachting in Assisi.

Zaterdag 20 mei, rit van 191 kilometer, finish in Spoleto. 

Aansluitend is er een feestavond met prijsuitreiking, de overnachting met ontbijt op zondag is inclusief.

Alle overnachtingen, ontbijten, lunches, diners, inclusief drank tijdens het eten vanaf zondagavond 14 mei is inclusief. Benzine, drankjes en eten buiten de officiële stopplaatsen en bij het hotel zijn voor eigen rekening.

Al met al een prachtige route door Umbria, Le Marche en Toscane. De aardbevingen hebben flink huisgehouden in delen van dit gebied, we zullen er helaas zeker iets van meekrijgen. Maar we sluiten onze ogen natuurlijk niet voor deze tragedie. Zie voor de route en details over de plaatsen onderweg de website www.motogiroditalia.it (in gangbare talen). Het inschrijfformulier vind je daar ook. Met als uitzondering op hetgeen dat is geschreven, betalen de Nederlandse en Belgische deelnemers € 1.350,- voor de competitie klassen en € 1.100,- voor de toeristen klasse. Let wel op het overmaken van een bedrag van € 450,- aan MC Terni.

Centrale inschrijving

De inschrijfformulieren worden verzameld door Jaap de Jong van Aermacchiclub Nederland, waarna een gezamenlijke inschrijving wordt verzorgd. Een bedrag van € 450,- moet bij de voorinschrijving zelf direct aan MC Terni worden overgemaakt. Door de centrale inschrijving is er zicht op het aantal deelnemers, de kamerindelingen (2 personen per kamer) en de te transporteren motoren voor diegenen, die dat niet zelf willen of kunnen organiseren. Een centraal verzamelpunt zal worden bekendgemaakt, waar na afloop van het evenement de motoren ook weer worden afgeleverd.

Bij de inschrijving in Spoleto, wat altijd een echte Italiaanse happening is, betaal je de resterende euro’s aan de organisatie. Wij zullen zorgen dat de gemaakte afspraken worden opgevolgd.

Inschrijfformulieren kunnen naar Jaap de Jong, Hoogstraat 13, 1381 VS Weesp.

Alle benodigde informatie over de inschrijving, route, laatste informatie, historie, enz. vind je op de website www.motogiroditalia.it in alle gangbare talen. Kijk daar s.v.p. eerst voor je voor de hand liggende dingen gaat vragen.

Eventuele verder informatie via:

redactie@aermacchi.nl of Eric Willemse: robi1@ziggo.nl

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen