vrijdag 19 april 2024

Met andere ogen

Ja, inderdaad. Ook hier op de redactie worden we in eerste instantie, misschien zelfs in tweede instantie niet echt wild van een lichte scooter als de Honda PCX125. Maar bedenk je als trotse eigenaar van een ‘echte’ motorfiets wel dat binnen Europa in acht jaar tijd al 140.000 PCX125’s verkocht zijn. En dat de eigenaren daarvan niet hoeven te zeulen met een helm (die past ruimschoots onder het zadel), je vierkant uitlachen als ze bij de benzinepomp naast je staan en in de stad waarschijnlijk nog sneller dan jij op de plek van bestemming zijn. En dat allemaal voor een aanschafprijs van gemiddeld een derde van een motorfiets uit het ‘goedkope’ segment.

Grijze muis
Zie, dat maakt die grijze muis toch ineens iets interessanter! Je hebt het waarschijnlijk nooit geween, maar de PCX, waarbij PC staat voor Personal Comfort, was de eerste scooter in Europa met start-stop technologie en iets meer in Honda’s eigen straatje de eerste Honda in Europa die gebruik maakte van het extreem efficiënte enhanced Smart Power (eSP) motorblok. Meer kilometers op minder benzine dus en qua Euro4 al zo ver vooruit dat ze erom lachten.

Flinke update
Voor dit jaar is de PCX125 flink beetgepakt. Hij kreeg een nieuw duplex frame van stalen buizen en wat organischer gevormd plaatwerk. Beide helpen mee in het genereren van meer beenruime, alsmede een toename van de bagageruimte. Het zadel is iets hoger, maar omdat het schuin afloopt, is de opstap nog steeds laag.
De wielen zijn lichter en hebben grotere banden, wat een stabieler gevoel geeft en het benzineverbruik verlaagd. Verlengde veerwegen vergroten het comfort bovendien nog eens en het motorblok heeft iets meer topvermogen (met 0,4 pk meer is het nu 12,2 pk) dankzij een verbeterde airbox, in- en uitlaat. Honda hamert erop dat het benzineverbruik (geclaimd 1 op 47.6 zonder start-stop) daar niet door gestegen is. Daar kom je dus dik 400 km ver mee.

Hoe je het ook bekijkt, die kleine vaak besmuikte Honda scoort wel extreem hoog als het gaat om praktisch en heel economisch vervoer en dat maakt ‘m toch een aardig stukje groter dan zijn daadwerkelijke formaat!

 

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen