Introductie: Triumph Street Triple 765

Door Daniel in Introductie, dinsdag 14 Feb 2017 10:02
Vijf vragen over de nieuwe Street Triple. Introductie: Triumph Street Triple 765

Op dit moment is testredacteur Eddie de Vries onder de Spaanse zon de nieuwe Triumph Street Triple 765 aan het testen. Binnenkort lees je het hele testverslag in de nieuwe MOTO73 en MOTOR Magazine! Toch beantwoordde hij alvast de eerste vijf vragen.

Het doorontwikkelde 675-blok is nu een 765-blok, we verwachtten een sportiever blokkarakter. Maakt hij die verwachting waar?

Dat verwachtte ik ook dankzij de sterk vergrote boring, ten opzichte van de toegenomen slag, maar dat is absoluut niet zo. Het motorblok voelt zo vlak als een Nederlandse polder en dat is precies wat Triumph voor ogen heeft. Er is altijd en overal koppel en dat is natuurlijk enorm bruikbaar. Een verbazingwekkend eindschot heeft de Triple niet, net zoals z'n voorgangers. 

De eerste twee versnellingen zijn ingekort. Hoe ervaar je dat?

Ja, ga er maar aan staan; meer koppel, meer topvermogen en dan ook nog kortere versnellingen. Toch is het niet extreem, al gaat het voorwiel natuurlijk nog altijd bijzonder gemakkelijk richting het wolkendek. Zelfs zonder vleugje koppeling. Denk dan ook niet dat de Triple een saai motorblok heeft doordat de vermogensopbouw zo vlak is. Nee, dat biedt juist hooliganeske mogelijkheden! Altijd en overal power vanuit de nu nog sterkere driecilinder.

Hoe zit dat nou met de verschillende motorblokken die verschillende vermogensopgaves hebben. Is het een kwestie van elektronische (terug)tuning?

Nou, nee! Het is niet zomaar een kwestie van ECU, elk blok is intern verschillend. Van nokkenas en dus de kleptiming tot inlaatkelken, al weet ik nog niet precies hoe en wat. Daar duik ik nog even in. Maar het gaat best ver en het betekent ook dat elk blok een iets ander karakter zal hebben. De RS zal net iets sportiever zijn, wellicht wat grilliger en ietsje meer hang naar hogere toerentallen.

De RS heb je op het circuit gereden. Hoe gaaf was dat?

Dat was heel gaaf, maar helaas duurde het maar één sessie vanwege hevige regenval. Het Circuit de Catalunya is een heerlijk snel circuit met her en der wat technisch werk en de RS maakt indruk met z'n rijwielgedeelte, dat staat buiten kijf. Triumph heeft de geometrie onder handen genomen en daarbij trouwens ook het scharnierpunt van de nieuwe achterbrug vier millimeter verhoogd zodat de Triple bij het uitaccelereren minder in de ketting klimt. Het blinkende goud van Öhlins en Showa is absoluut RS-waardig en de volledig radiale rempartij van Brembo heeft me misschien nog wel het meest verbaasd. Oh wat had ik graag meerdere sessies gereden!

Je had ze niet naast elkaar, maar denk je dat 'ie een beetje zijn mannetje zal staan tegenover de Kawasaki Z900, Yamaha MT-09 en MV Agusta Brutale 800?

Tja, ik heb enkel de RS gereden en die kun je echt niet vergelijken met een Z900 of MT-09. Niet qua prijs, niet qua aankleding en niet qua doelgroep. Dat zegt veel over de nieuwe line-up van Triumph. Ze hebben echt drie verschillende modellen gepresenteerd die zowel qua vermogen, als qua rijwielgedeelte tot het dashboard aan toe van elkaar verschillen. Ik bedoel; het 5-inch TFT-display vind je niet op de S, net zoals radiale remklauwen en zelfs de radiaal gemonteerde Brembo's van de R worden overtroffen door die van de RS. Dit is bepaald geen sticker-tuning zoals andere merken het soms doen, dit zijn echt drie verschillende Street Triple's.

Gerelateerde artikelen