INTRODUCTIE: Kawasaki Versys 650

Door Redactie in Introductie, vrijdag 19 Dec 2014 09:12
Gaat de nieuwe Versys beter verkocht worden dan zijn voorganger? versys opener

Voor 2015 ontwikkelde Kawasaki een nieuwe Versys 650, die een nog groter publiek moet aanwenden. Op Sicilië werd deze ‘lichte’ allroad onlangs geïntroduceerd en wij stuurden Joost Overzee op pad om te ondervinden hoe deze nieuwe Versys 650 zich laat rijden.

De vorige Versys was moeilijk aan de man te brengen. Gaat dat nu wel lukken?
‘De klik met het koperspubliek miste inderdaad, maar ik verwacht dat deze Versys 650 wel veel meer competitie is voor de goed verkopende Suzuki V-Strom. Hij is in zijn geheel serieuzer geworden en dat gaat ‘m zeker populairder maken.’

Door welke doorgevoerde veranderingen gaat dat gebeuren?
‘Het design heeft een serieuze herziening gekregen en daarbij is het stuurgedrag verbeterd door een nieuwe 41 millimeter dikke Showa upsidedown-voorvork. Ook de monodemper aan de achterzijde is aangepast, waardoor de Versys nu licht en zeer transparant je een bocht laat nemen. Moet de vering wat strakker gezet worden, dan kan dat. De vering is namelijk instelbaar. De staande twin heeft wat meer koppel en vijf pk extra gekregen en is behoorlijk feestelijk te noemen. Er zit knap gang in de Versys.’  

Nog andere verbetering aangetroffen?
‘Op remgebied heeft Kawasaki een behoorlijke slag kunnen slaan. Waar de remmen op de vorige generatie Versys onderbemeten waren, is dat nu niet meer het geval. De Nissins werken subliem. Grijpen zacht aan, maar wel met de nodige agressie. Ook achter niets dan lof, buiten het feit dat de achterrem wel redelijk snel blokkeert. Goed verklaarbaar eigenlijk, door de lange veerweg aan de voorzijde en dus grote gewichtsverplaatsing bij hard remmen.’

Conclusie?
‘De prijs van de Versys 650 in Nederland zal € 8.799,- zijn en voor dat geld krijg je veel motorfiets. Hij voelt en oogt nu ook meer als een serieus te nemen allroad. Dat heeft de Kawa ook te danken aan het feit dat er nu meer body aanwezig is. Voorheen was ie toch redelijk rank gebouwd, zeker ten opzichte van een V-Strom. De Versys zit nog altijd in de hoek van deze concurrent en het zal erom hangen wie als winnaar uit de bus zal komen tijdens een vergelijk. Deze nieuwe Versys is in ieder geval een knappe machine met veel potentie.’ 

Het volledige testverslag is te lezen in MOTO73 26-1, die nu in de winkel ligt. Deze dikke wintereditie is ook online te bestellen. Ook MOTOR Magazine besteedt aandacht aan de Versys 650. In de eerste editie van 2015 tref je een uitgebreide test aan. 

Motorbase

Kawasaki Versys 650 studio foto 2015
Kawasaki Versys 650
Cilinderinhoud 649 cc
Vermogen 69 pk
bouwjaar 2015
Tags: kawasaki,

Gerelateerde artikelen