vrijdag 29 maart 2024

Introductie: Honda Crossrunner

Honda’s Crossrunner kwam in 2011 op de markt, maar hoeveel zag je er ooit in het wild? Even eerlijk: het was wennen aan de ondefinieerbare motorfiets met zijn opmerkelijke styling. Het vernieuwde 2015-model moet het tij keren. Hij oogt scherper en is sterker en lichter. Dat pleit allemaal in zijn voordeel. Rijdt hij ook echt beter? Een eerste test in Malaga belooft alvast veel goeds voor Honda’s middenklasser, testredacteur Ad van de Wiel beantwoordt al onze vragen:

Heeft Honda plotseling een ‘alledaagse’ allroad gemaakt van een motorfiets die zich voorheen veel lastiger in een hokje liet plaatsen?

De veerwegen zijn met zeker 25 mm gegroeid en daardoor lijkt de Crossrunner meer allroad dan ooit. Ook al omdat de styling veel lichter en minimalistischer is geworden. Toch is de motorfiets allesbehalve een allroad, dit is een pure straatfiets vermomd als adventurebike. Wat verwacht je ook anders, zijn tweelingbroer is de beroemdste sporttoerfiets aller tijden: de VFR800F.

Is het een alternatief voor de VFR?

Volgens Honda zelf wel. De Crossrunner moet motorrijders tussen de dertig en vijftig aanspreken. Mannen voor wie het niet altijd op haren en snaren hoeft te gaan. De verkoopprijs is nog niet bekend gemaakt, maar die is waarschijnlijk gelijk aan de VFR800F. Het zijn dus echt concurrenten binnen dezelfde familie.

Wat zou je zelf kiezen?

Deze oude man behoort tot de doelgroep van de X en de comfortabele rechtop positie bevalt me wel. De eerste Crossrunner had een wat vreemde in elkaar gedrukte zitpositie, maar dat heeft Honda er succesvol uitgesleuteld. Het is goed toeven aan boord. De vering is standaard wel erg nadrukkelijk op comfort ingesteld. Voor- en achterdemper zijn instelbaar, maar bij het echte scheurwerk komt het eind toch in zicht. Dan gaat het overigens al lekker hard.

Is een V4 voor een allroad een verstandige keuze?

Geen verstandige keuze, wel een geweldige. Prachtig dat een motorblok dat al met pensioen was, zo’n briljante comeback maakt. Onderin voelt de V4 tam, maar vanaf 6800 tpm gaat hij als een raket. Zo klinkt hij ook, allemaal dankzij het klepbedieningsmechanisme VTEC. Het blok heeft een rauw randje en biedt meer emotie dan een vier-in-lijn. Misschien is het slim om nogmaals te benadrukken dat de Crossrunner absoluut geen allroad is. Het is een vermomde straatmotor en daar past een V4 uitstekend in. Zeker omdat Honda hem met een gemiddeld verbruik van 1:18.8 km lekker zuinig heeft gekregen. 

Gaan we deze Crossrunner wel meer in het straatbeeld zien?

Zeker weten. De motorfiets ziet er eindelijk goed uit en heeft een logischere zitpositie. De V4 was al briljant en is dat nog steeds. Hetzelfde verhaal gaat op voor het rijwielgedeelte. Een lichtgewicht is de Crossrunner niet, maar het sturen gaat lekker licht en perfect neutraal. Net als de ‘gewone’ VFR dus, maar dan nog net iets comfortabeler.

De volledige test van de Crossrunner lees je in de eerstvolgende MOTO73.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen