donderdag 28 maart 2024

Introductie: Harley-Davidson FXDR 114

Een dragracer gekruist met een straaljager, zo werd de FXDR onlangs  getypeerd. MOTO73 reed in Griekenland met de nieuwe Harley. Wij stelden Eddie, de geluksvogel, enkele vragen.

En, is het nou meer een dragracer of straaljager?
Een dragracer, absoluut. In alles zet de FXDR je aan tot stoplichtsprints en andere gekkigheid. Het begint al met de uitstraling van de enorme inlaat, tot de zithouding en de enorme 240-achterband. Check ook het design, met die ingekorte achterzijde, het dichte achterwiel en onderuitgezakte voorvork. En dat dikke 114 Milwaukee Eight-motorblok natuurlijk, 1868cc dik!. Die is van onderuit zó sterk dat elk voornemen om nu een keertje rustig bij het stoplicht weg te rijden, vanzelf z’n waterloo vindt.

Maar je hebt ook meer gedaan dan enkel stoplichtsprints, hopen we?
Zeker. Harley koos er voor om de FXDR in Griekenland te introduceren. Hier, rondom Thessaloniki, liggen bergwegen die aan bochten geen gebrek hebben. Ondanks een aluminium swingarm en tal van andere gewichtsbesparingen weegt ie rijklaar nog altijd ruim 300 kilo, maar gezien dat gewicht en zaken zoals de lange wielbasis, en balhoofdhoek stelt het rijwielgedeelte niet teleur. Ik had vooral veel plezier aan het uitaccelereren van langlopende bochten, want met die dikke achterslof kun je echt héél vroeg en met veel vertrouwen op het gas. Opvallend is de enorm ruime grondspeling. Ik heb echt m’n best moeten doen om de steps aan de grond te rijden. 

En het comfort?
Nogmaals; zie de FXDR maar als een dragracer, met kentekenplaat. Voor comfort is ie niet gemaakt. De zithouding maakt dat ik gisteren, na zo’n 250 kilometer, als een gebroken man afstapte. Nek en rug voel ik nu nog. Hoort er bij, geen probleem. 

Wat gaat ie kosten?
€29.000 in Nederland en €25.000 in België. En tel daar maar €330 bij op voor een gekleurd exemplaar. Hiermee kroont de FXDR vanzelf tot het top-exemplaar in de Softail-lijn, want alle familiaire modellen zijn beduidend goedkoper. 

Waar lezen we je volledige test?
In de MOTO73 die volgende week donderdag in de winkels ligt! En die is hier  online te bestellen…

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen