vrijdag 29 maart 2024

Intermot: Indian Scout FTR1200(S)

Nou, daar is hij dan. Indian’s langverwachte, straatlegale, flattrackgeïnspireerde Scout FTR1200; Dat flattracken verklaart ook meteen de letters FTR. En voor de echte flattrackcrack is er dan ook nog de 1200S met nog meer hulpjes om het speedwaygevoel extra goed over te brengen naar de straat. Was dat alles het wachten en teasen waard?

Indian doet uiterst goede zaken in het Amerikaanse flattrackkampioenschap met hun Scout FTR750 en dus rees al rap de vraag wanneer we een straatversie zouden kunnen verwachten. Winning on sunday is selling on monday, nietwaar? Die 750 komt er echter dus in de vorm van de 1200. En dat is nogal een grote stap voor Indian die tot op heden alleen choppers, cruisers en een bobber in hun assortiment hebben. Hoe groot die stap is blijkt ook wel uit de trotse woorden van Steven Menneto, directeur van Indian. Die zegt namelijk dat Indian al sinds het allereerste begin meer dan een Amerikaans V-twin merk wil zijn. ‘De FTR1200 is een natuurlijke uitbreiding voor het merk waar we werkelijk waar niet nog enthousiaster over konden zijn.’

Serieuze handel
Het krachthuis vinden we in de vorm van een 1203 cc vloeistofgekoelde 60° V-twin. Die levert 120 pk bij 8.250 tpm en 115 Nm koppel bij 6.000 tpm. Serieuze cijfers. En door de twee Mikuni gasklephuizen is de gasreactie wat giftiger. De versnellingsbak is voorzien van een assist en slipperkoppeling om de zes versnellingen probleemloos te doen overlopen in elkaar. Overigens is de eindaandrijving een gewone ketting, waar je op een Indian misschien een aandrijfriem zou verwachten. 

Remmen doe je met twee 320 mm schijven aan de voorzijde door middel van twee tweezuigerklauwen en aan de achterzijde met een enkele 265 mm schijf met een enkelzuigerklauw. De vering bestaat uit een upsidedown-telescoopvork aan de voorzijde waarbij de vorkpoten een diameter van 43 millimeter hebben, de achterkant moet het doen met een monoschokbreker. De S-versie krijgt een iets specialere behandeling met volledig instelbare voorvering en even zo instelbare piggyback vering aan de achterzijde. 

De FTR heeft haar brandstoftank van 13 liter voor het grootste deel onder het zadel zitten om het zwaartepunt nog lager te krijgen, zoals het een flattracker natuurlijk betaamt. De tankdop zit nog wel op ‘de tank’ maar is wat verder naar beneden gezakt. Dooris er ook ruimte om de airbox bovenop het blok te plaatsen en zit je dus niet met je knie tegen zo’n gekke kist.  

Het stalen buizenframe en aluminium subframe zijn geoptimaliseerd voor stijfheid maar houden het gewicht zo laag mogelijk. Hetzelfde gaat op voor het motorblok dat waar het kan bestaat uit magnesium. 

De details
Hoewel de 1200 en 1200S voor het grootste gedeelte gelijk zijn is de S op veel vlakken toch net iets luxer. Neem nou alleen al qua kleur. Is de 1200 slechts in het zwart verkrijgbaar, is de 1200S in het rood met grijs, rood met zwart of in de kleurstelling van de FTR750  die ze de Race Replica noemen. Maar er is wel meer. De instelbare vering hadden we al genoemd, het LCD dashboard nog niet. De 1200 doet het met een enkele teller met een klein LCD schermpje daarin verwerkt, de S-versie is voorzien van 4,3 inch volledig LCD touchscreen met Bluetooth compatibiliteit. Daarop zie je snelheid en andere info, waaronder je hellingshoek. Dat verraadt ook meteen dat er stabiliteitscontrole op zit naast wheeliecontrol en de reguliere ABS en tractiecontrole. De 1200S is ook voorzien van drie rijmodi bestaande uit Sport, Standaard en Regen.

De LED-koplamp is op zowel de 1200 als 1200S hetzelfde fraaie exemplaar waarbij dagrijverlichting ind e bovenste helft is gebouwd en groot- en dimlicht onder. De dagrijverlichting module bestaat uit drie rolletjes die wat weg hebben van een gokautomaat. Het reguliere licht zit in drie pitjes daaronder.

De FTR1200 zal 17.190 gaan kosten, de S-uitvoering 18.890 euro. In de Race-Replica kleurstelling wordt dat zelfs 19.290 euro.

Foto’s: Indian Motorcycle

[justified_image_grid ids=27614,27615,27616,27617,27618,27619,27620,27621,27622,27623,27624,27625,27626,27627,27628,27629,27630,27631,27632]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen