donderdag 28 maart 2024

Harley-Davidsons kwartaalcijfers bekend

Je kunt twee conclusies trekken als de NOS aandacht aan de motormarkt besteedt; het is komkommertijd of het is serieus mis. In dit geval valt voor beide een zaak te maken, maar aangezien dat tweede inmiddels prangend begint te worden, focussen we ons daarop.

De repercussies van de door president Trump ingestelde invoerheffingen, heffen hun tol op de motormarkt. Toen wij Harley-Davidson belden over de heffingen, stelden wel al dat dit absoluut vervolgd zou worden, en zo blijkt nu ook. De kwartaalcijfers van Harley-Davidson zijn opnieuw niet rooskleurig en tonen aan dat de invoerheffingen effect hebben, maar voor de Europese – lees: Nederlandse – Harley-liefhebber is dat op termijn geen positief effect.

Zo sprak de NOS  fervent HD-rijder Barry van Malsen, om het probleem een gezicht te geven. Van Malsen schetst een beeld waar veel Harley-rijders zich in zullen kunnen vinden. Pa of – veelal zelfs ‘en’ – ma reden Harleys, dus nu rijdt hun nakomeling het ook. Malsen is actief in de reclamebranche en zal dus als geen ander begrijpen hoe afhankelijk Harley-Davidson is van haar imago; het gevoel achter het merk. Alleen geeft hij de NOS desgevraagd ook aan dat er grenzen zijn. “Hoe ver gaat mijn liefde als het mijn portemonnee zo beïnvloedt?”

En nu?
Het Amerikaanse merk wil de klant niet opzadelen met de kosten van de importheffingen, maar zal die dappere poging snel moeten staken, aangezien men de gemiddelde extra kosten van de heffingen raamt op zo’n 2200 dollar per motorfiets. Aangezien Harleys qua prijs en uitrusting enorm uiteenlopen, is dat gemiddelde een vrij vertekend iets; het is voor veel modellen veel meer.

Zeker nu HD’s kwartaalcijfers het probleem zwart – of toch rood? – op wit blootleggen, kan men in Milwaukee de kat niet meer uit de boom blijven kijken. Daarbij laat de beschouwing van de cijfers van Nu.nl een logisch gevolg buiten beschouwing. Vooral de Amerikaanse HD-markt zou krimpen, terwijl buiten de VS een lichte toename zichtbaar blijft. 

Als jouw merk binnenkort wellicht de prijzen op zal moeten schroeven, en je twijfelde toch al over de aanschaf van een nieuwe motor; dan deed jij dat ook zo snel mogelijk, toch? Waarschijnlijk compenseert dat een deel van de lasten nu. Alleen een dergelijk toestroom van klanditie blijft niet, zeker niet wanneer men in Milwaukee met het (volledig) doorberekenen van de invoerheffingen begint.

Opnieuw; dit wordt vervolgd.

Foto: Harley-Davidson/Motor.nl

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen