Harley-Davidson gooit alle registers open

Door Nick in Nieuws, maandag 30 Jul 2018 13:07
Een toekomstvisie van jewelste; een allroad, een streetfighter en de LiveWire! Harley Davidson Pan America 2018

Harley-Davidson wegzetten als een aartsconservatief merk met weinig innovatie, leek al niet meer zo gemakkelijk toen men met de LiveWire kwam. Enkel kwam dat volledig elektrisch model nooit tot een productiemodel, maar alles gaat nu veranderen - en dat omvat niet enkel de LiveWire.

Hoe vaak men Harley-Davidson wel niet gevraagd heeft wanneer zij hun modellengamma uit gaan breiden met een allroad, valt inmiddels niet meer bij te houden. Het allroad-segment is de afgelopen twintig jaar een dominante factor geworden in de motormarkt en geen merk lijkt eraan te ontkomen een dergelijk model in het typebestand op te nemen. Zoals zelfs gerenommeerde sportautofabrikanten als Maserati, Lamborghini en zelfs Porsche uiteindelijk zwichten voor de stoere looks van de SUV, zo neemt HD nu het allroad-segment op de korrel. Dit is geen oefening; dit gebeurt echt!

Pan America
In 2020 moet deze Pan America er staan als de eerste stap in Harleys More Roads-programma. Het betreft een 'go big or go home'-allroad met een 1250cc-V-twin. Daarmee moge duidelijk zijn welke concurrenten Harley-Davidson op de korrel neemt - wetende de BMW R1200GS, Ducati's Multistrada 1260, de KTM 1290 Super Adventures en bijvoorbeeld de Yamaha XTZ1200 Super Ténéré en Tiger 1200 van Triumph. Een zwaarbevochten segment; zo veel is duidelijk.

Exacte getallen ontbreken op dit moment nog, maar Harley's plan moge duidelijk zijn: het is menens.

LiveWire leeft
Ook de LiveWire is plots terug in beeld en ditmaal in een beduidend completere uitvoering met een dubbel zadel, passagiersvoetsteunen en de broodnodige kentekenplaathouder. Ook hier geldt dat het echt en aanstaande is. Per 2019 al, wat - mocht het je ontgaan zijn - volgend jaar al is.

Naast de LiveWire gaat Harley-Davidson breder inzetten op elektrisch met meerdere modellen met elektrische aandrijving. Hoe en wat precies is vooralsnog in het duister tasten, maar ze tonen wel al schetsen van wat lijkt op een elektrische flattracker, mountainbike en lowrider.

Meer, meer, meer...
En dan oppert het Amerikaanse merk ook nog eventjes twee modellen met de prefix 'Future', en wel de Future Streetfighter (komt 2020) en Future Custom (komt 2021). Beide modellen borduren voort op hetzelfde platform als de nieuwe Pan America en krijgen ogenschijnlijk dezelfde 1250cc-krachtbron. Details ontbreken voor deze twee modellen geheel, maar Harley-Davidson weidt wel uit wat de basis betreft.

Zo zijn dit slechts drie modellen van velen. Het nieuwe - zichtbaar vloeistofgekoelde - blok is ontworpen met het oog op platformdeling over meerdere modellen. Zo komt het blok er in in totaal vier verschillende cilinderinhouden tussen de 500cc en 1250cc, en gaat men de krachtbron in drie verschillende marktsegmenten inzetten.

Kritische noot
Door deze immens grote stap in de geschiedenis van het merk uit Milwaukee, zou je bijna vergeten dat het merk het enorm zwaar heeft door de spanningen op de wereldmarkt. Een handelsoorlog lijkt voorlopig afgewend, maar Harley-Davidson heeft het desondanks moeilijk door al ingevoerde invoerheffingen tussen partijen aan weerszijden van de Atlantische Oceaan.

Dat deze toekomstmuziek ingezet is voor er überhaupt sprake was van de invoering van de 'tariffs' over en weer, moge duidelijk zijn. Dit plan is zo mogelijk wel in een stroomversnelling gekomen en daarmee wordt een nieuwe en zeer spannende pagina in het geschiedenisboek van Harley-Davidson opengeslagen.

Zodra er meer exacte informatie over de modellen naar buiten komt, lees je het uiteraard ook hier.

Foto's: Harley-Davidson

Tags:

Gerelateerde artikelen