Grand Prix van Engeland: winnaars en verliezers

Door Nick in Sport, maandag 27 Aug 2018 10:08
Hoe een weekend zonder races toch winnaars en verliezers opleverde. Winnaars en Verliezers van Silverstone 2018

Sommige zondagen gaan trager voorbij dan andere, maar gisteren spande de kroon toen na een lange dag van weinig tot geen actie de Britse GP op Silverstone alsnog afgelast werd. Wij kijken wie er - ondanks het uitblijven van de races - de winnaars en verliezers van het weekend waren.

Voor het eerst sinds 1980 ging een Grand Prix niet door door weersinvloeden, terwijl het weer niet de grootste boosdoener was. Het circuit van Silverstone werd onlangs voor het eerst sinds 1996 opnieuw geasfalteerd, waarbij de nadruk zou komen liggen op betere drainage en het verwijderen van een aantal bekende hobbels in het asfalt. 

Waar het foutging zal onderzoek nog uit moeten wijzen, maar de afvoer van water bleek dramatisch en de paar hobbels die er eerst waren verbleken bij hoe hobbelig het circuit na de renovatie geworden was. 

Moto3 - WINNAARS:
Marco Bezzecchi en Aron Canet
Met name Bezzecchi zal er niet gigantisch rouwig om geweest zijn dat de race niet doorging – ondanks zijn prima snelheid in een zeiknatte warm-up. Zijn kwalificatie viel tegen en hij had een eventuele race vanaf P11 moeten starten. Aaron Canet stond daar nog weer een rij achter nadat zijn team hem – met amper nog tijd op de klok – op een volledig op regen afgestemde machine naar buiten gestuurd had, terwijl de baan op plaatsen al kurkdroog was. Beide rijders doen nog mee om het wereldkampioenschap (op respectievelijk de eerste – Bezzecchi – en vierde – Canet – plaats) maar wanneer er geen punten verdiend kunnen worden, kun je er ook geen verliezen.

Moto3 - VERLIEZER:
Jorge Martin
De Spaanse Rookies Cup-kampioen van 2014 wist, ondanks nog altijd herstellende te zijn van een gebroken pols, de pole te pakken op zaterdag – een machtige prestatie. Ook al was het maar met één duizendste verschil ten opzichte van de man op plek twee, had de Spanjaard wel een prima uitgangspositie om punten goed te maken op zijn directe concurrenten. Martin staat momenteel tweede in het kampioenschap op twaalf punten achter Marco Bezecchi. Op plaats drie, vier en vijf vinden we respectievelijk Fabio DiGiannantonio, Aron Canet en Enea Bastianini. Martin zal nu moeten wachten tot Misano over twee weken om opnieuw terug te kunnen slaan – tijd die hij ook prima kan benutten om zijn pols verder aan te laten sterken.

Moto2 - WINNAAR:
Miguel Oliveira
Één absolute winnaar in het Moto2-veld moet toch wel Portugees Miguel Oliveira zijn. Waarschijnlijk kon het hele weekend hem gestolen worden, want alles leek de nummer twee in het kampioenschap leek tegen te zitten; hij kreeg de KTM niet aan het werk zoals hij wilde. Dat zijn enige echte directe concurrent doodleuk met de pole position aan de haal ging, zal extra pijn gedaan hebben, aangezien Oliveira de race eigenlijk van plek 23 had moeten starten… Met de race afgelast kon Bagnaia dus niet uitlopen en blijven de Portugees en de Italiaan op drie punten van elkaar losstaan van de rest van het veld. Tot in Misano dan!

Moto 2 - VERLIEZERS:
Remy Gardner, Bo Bendsneyder en NTS Racing
Niet minder dan de sterren van de hemel; dat reed Remy Gardner. De ‘zoon van…’ bewees maar weer eens echt wel een potje te kunnen sturen, tot Pecco Bagnaia in de slotfases van de kwalificatie en haast compleet zekere pole position van de Australiër afpakte. In de race had de Tech 3-coureur – die voor volgend jaar vooralsnog bij het Australisch equivalent van het UWV aan kan kloppen – een mooi visitekaartje af kunnen geven, want het leek hem weinig tot geen moeite te kosten snel rond te gaan op de Tech 3 Mistral Moto2-machine. Zijn teamgenoot Bo Bendsneyder had waarschijnlijk ook wel eens van zich af kunnen bijten, aangezien hij in het verleden heeft laten zien dat Silverstone en tegenvallende omstandigheden hem best liggen. Zijn startpositie op P18 was dan ook een prima uitgangspunt, maar helaas kreeg de Nederlander de kans niet het te verzilveren. NTS RW Racing was eenzelfde lot beschoren, na opnieuw prima tijden gezet te hebben in natte- en opdrogende trainingen. In de kwalificatie lieten beide rijders wat liggen, maar het Nederlands team had hier stiekem wel een WK-puntje of wat kunnen pakken…

MotoGP - WINNAARS:
Movistar Yamaha MotoGP-team
De blamage was compleet. Na de eerste trainingen in goed weer, kon Yamaha zeggen dat er licht aan het eind van de tunnel leek te zijn. In plaats daarvan bleek het fabrieksteam als spookrijder die spreekwoordelijke tunnel ingereden te zijn – dat licht was niet het eind van de tunnel; dat was een tegenligger. Plek elf en plek twaalf… dat was al dat erin zat voor de Yamaha-fabrieksrijders, op liefst 2,4 en 3,3 seconden van poleman Lorenzo. En dan mag men nog van geluk spreken dat Monster Energy Tech 3 Yamaha-coureur Johan Zarco op plek drie bleef steken. De Fransman was namelijk op weg naar een zekere pole toen hij in de laatste sector opgehouden werd door Marc Marquez. Moet je voorstellen; de klanten-Yamaha op pole en de fabrieksmachines finaal achteraan… bij Yamaha zullen ze dit weekend snel willen vergeten, maar beseffen ze zich verdraaid goed dat er werk aan de winkel is.

MotoGP - VERLIEZERS:
Bradley Smith, Scott Redding en Loris Baz
Mag je een invalbeurt doen in de MotoGP – een klasse waar je in eerste instantie weggepest werd omdat je te groot zou zijn – gaat de race niet door… Loris Baz dacht er het zijne van en grapte – zoals we van hem gewend zijn – het hele weekend door over alles wat los en vast zat. Helaas kreeg hij dus niet die gehoopte race op de KTM, maar wellicht dat hij er in Misano alsnog bij is.
En dan Scott Redding en Bradley Smith. Als je slechts twee absolute verliezers van dit weekeinde aan mocht wijzen, dan was het dit duo wel. Scott Redding an sich omdat het er naar uit ziet dat dit zijn laatste kans op een Britse GP was en dus nooit meer voor eigen publiek zou kunnen uitkomen op een MotoGP-machine, maar voor Bradley Smith – waarvoor datzelfde scenario waarheid geworden lijkt te zijn – was het nog eens extra zuur. Hij reed niet alleen voor het eerst door naar Q2, maar wist er in Q1 ook nog een verdraaid knappe achtste startpositie uit te slepen. De Engelsman heeft opties voor testrollen liggen voor na dit seizoen, maar zou dolgraag blijven racen. Hier lag de ultieme kans voor eigen publiek te kunnen laten zien wat hij waard is. Maar helaas…

Speciale vermelding: Tito Rabat
Avintia Ducati-coureur Tito Rabat ging op zaterdag vrij onschuldig onderuit en stond kort daarna vrij rustig op - er leek weinig serieus aan de hand. Pas toen Franco Morbidelli in dezelfde bocht onderuit ging, ging het mis. Rabat werd vol geraakt door de Honda van de crashende Italiaan. De Spaanse voormalig Moto2-wereldkampioen liep daardoor open botbreuken op aan zijn kuitbeen, scheenbeen en dijbeen. Na een spoedoperatie op zaterdag, nam de Rabat gisteren al zijn eerste voorzichte stapjes. 
Dat maakt Rabat zowel winnaar als verliezer van het weekend; zo'n smerige klapper - ruim 160 kilo aan MotoGP-machine die met veel snelheid op je in vliegt... - en de verwondingen die hij opliep tegenover het contrast van het zo rap weer aan het herstel beginnen dwingt respect af.

GROOTSTE VERLIEZERS:
Natuurlijk was er geen groter verlies dan dat van de 90.000 toeschouwers die uren langs de baan zaten in het beste voorbeeld van het slechtste Britse weer, om uiteindelijk aan het eind van de dag die gevreesde anticlimax onder ogen te komen; de races gaan niet door. Het management van het circuit heeft aangegeven contact op te nemen met toegangskaarthouders, maar voor fans die vanuit het buitenland gekomen zijn, zal een fikse korting op het BSB of een ander evenement niet zomaar volstaan.
Het circuit leidt al langer verlies onder de immense kosten van de Formule 1 Grand Prix – wat om die reden ook niet meer terug zal keren op Silverstone – en lijkt met de renovatie van het asfalt een inschattingsfout van immense proporties gemaakt te hebben. Regenval zoals gisteren heeft op veel circuits en tijdens veel races weinig tot geen roet in het eten gegooid; het was de onbegaanbare ondergrond die het racen onmogelijk maakte en daar is maar één partij verantwoordelijk voor.

Foto's: 2snap

Tags:

Gerelateerde artikelen