Getest: Yamaha YZF-R6

Door Sharon in Testen, zondag 08 Apr 2018 10:04
De R6 raast voort 2017 Getest Yamaha YZF-R6

Terwijl bijna alle fabrikanten de Euro 4-regelgeving aangrijpen om de toch al niet florerende supersportmotoren de nek om te draaien, doet Yamaha het anders. Zij investeren juist in een nieuw model en duiken bovenop het ontstane monopolie. Wij testen de nieuwe YZF-R6 op Almeria!

Met een doorontwikkeling en daarmee het behoud van de R6 houdt Yamaha haar armada aan racemodellen compleet. Met als kleinere broertjes de R125 en R3, en natuurlijk de grotere R1 en R1M is deze R6 Yamaha’s middelgrote wapentuig in de YZF-familie. De eerste horde betrof vanzelfsprekend de Euro 4-regelgeving. Best tegenstrijdig, om een racemodel zuiniger en schoner te moeten maken. Dat resulteert dan ook in minder topvermogen dan voorheen. De ‘oude’ R6 had nog 123,7 pk, het nieuwe model levert 118,4 pk. Yamaha heeft het blok dus niet echt doorontwikkeld, maar enkel Euro 4-bestendig gemaakt.

Ook het rubber heeft Yamaha gewijzigd. Standaard worden er S21-banden gemonteerd, van Bridgestone. Ook zijn drie van de testmachines uitgerust met Yamaha’s CCU-unit, een datalog-systeem met onder andere GPS-tracking en uitleesmogelijkheden voor snelheid, wielsnelheden, gasstand, rondetijden enzovoorts. De data lees je simpelweg uit door de Y-Trac app op je telefoon te installeren; zowel voor Android als iPhone beschikbaar.

Het elektronicapakket dat standaard op de R6 wordt geleverd bestaat uit rijmodi, traction control en een quickshifter. Met de rijmodi kun je heel eenvoudig met de rechterduim de motormapping aanpassen. Er kan uit drie settings gekozen worden: A (race), standaard en B (regen). De traction control is met de linkerduim in zes standen te programmeren, waarbij je in setting 1 niet en in setting 6 maximaal wordt ondersteund. De quickshifter zorgt er vanzelfsprekend voor dat je kan opschakelen zonder gas terug te nemen of de koppeling te gebruiken. Let wel: Yamaha heeft er niet voor gekozen om een auto-blip-systeem te monteren, waarmee je ook kunt terugschakelen zonder de koppeling te gebruiken. Anno 2017 is dat het vermelden waard, zeker in deze supersportieve klasse. Hetzelfde geldt voor het ontbreken van een Inertial Measurement Unit, de IMU die broerlief R1 bijvoorbeeld wel heeft.

HAARSCHERP

De motor voelt weliswaar nog steeds compact, maar ruimer dan het vorige model. Dankzij de herziene zitpositie en de nieuwe aluminium benzinetank, die aanzienlijk gewicht bespaart, is er nu meer bewegingsruimte aan boord. Vooral het veel vlakkere en ruime zadel zijn een grote vooruitgang. Bovendien biedt het nieuwe kuipje meer windbescherming dan voorheen, maar Yamaha meldt daarbij wel dat de stroomlijn acht procent minder luchtweerstand heeft; met een hogere topsnelheid als gevolg, ondanks het verlies van topvermogen.

Het valt wel meteen op dat de R6 niet al haar energie kwijt kan, het vermogen onderin en in het middengebied stellen teleur. Pas boven de 11.000 tpm begint het leuk te worden. Dit is mede te danken aan de beperkingen die de motor zijn opgelegd om aan de Euro 4-norm te voldoen. De milieuklep, twee katalysatoren en de motormapping doen het vermogen en rijplezier pijn, al was de R6 in z’n oude vorm natuurlijk ook al een machine met een hunkering naar hoge toerentallen.

ONTKETEND

Yamaha heeft de visie om een compleet aanbod aan racemodellen te leveren en dat is ze met het op de markt houden van de R6 gelukt. Die R6 is een belangrijke schakel in de modelhiërarchie; de stap van een 300cc-twin met 42 pk naar een 1000cc-viercilinder met 200 pk is namelijk behoorlijk groot. Om ons te laten proeven van het echte werk stonden naast de standaard-R6’en ook drie R6’en klaar met Akrapovic full race uitlaatsysteem en kit-ecu en kabelboom. Zo kan de YZF veel vrijer ademen en wordt-ie nergens geknepen om de keuringen te kunnen halen. Het verschil? Wauw, enorm! Deze race-R6 is een ontkende versie van de straatversie. De motor gilt het uit en het vermogen op lagere toeren, middengebied en op hoge toeren is voortreffelijk. Eindelijk komt de R6 echt tot zijn recht. Funfactor 1000! De race-R6 is van standaardvering voorzien, maar lijkt door de betere vermogensafgifte nog meer op zijn plek te vallen. Het advies luidt om, wanneer je een R6 koopt om ermee op het circuit te rijden, te zorgen voor een open uitlaatsysteem. Je weet niet wat je overkomt! Natuurlijk heeft Yamaha al deze racekit-opties gewoon zelf beschikbaar, net als zo’n vijftig andere accessoires waaronder crashprotectors en opklapbare hendels.

Tekst: Peter Politiek, foto’s: Yamaha

Motorbase

2017 Yamaha R6
Yamaha YZF-R6
Cilinderinhoud 599 cc
Vermogen 118,40 pk
bouwjaar 2018

Gerelateerde artikelen