vrijdag 19 april 2024

Getest: Yamaha T-Max Dx

De T-Max staat al tijden bekend als de beste motorscooter, maar dat betekent niet dat Yamaha rustig kan wachten tot de concurrentie het merk heeft ingehaald. Yamaha wil de toppositie in handen houden en kwam dus met een verfrissende update voor zijn T-Max.

Tijdens een recent bezoek aan Rome kwamen in slechts een half uurtje tijd tientallen scooters voorbij scheuren. Alle merken passeerden de revue, waaronder opvallend veel T-Max’en. De motorscooter van Yamaha is al sinds 2001, zijn introductiejaar, een ongekend populair vervoermiddel in de Zuid-Europese landen. Om de leidende positie vast te houden, ging Yamaha aan de slag met de T-Max voor modeljaar 2017. Er zijn drie modellen beschikbaar, want naast de standaard komt er ook een SX en DX. De laatstgenoemde lijkt voor ons land het meest geschikte model te zijn, want hij komt standaard met de nodige extra’s, zoals een elektrisch verstelbare ruit en verwarming van het zadel en de handvatten. Die ga je op koudere dagen toch wel waarderen als je de T-Max als woon-werkvervoermiddel inzet, zoals de meeste eigenaren doen. 

Stop and go
Alle drie de modellen staan motorisch op gelijk niveau met een maximale 45 pk en 53 newtonmeter. Wie voor het eerst in het zadel van een T-Max zit, zal merken hoe fel zo’n scooter kan zijn. Stoplichtsprints kun je met gemak aangaan, omdat je niet hoeft te koppelen. Een draai aan het gas is voldoende om een flinke spurt te trekken. Die stop-and-go-mentaliteit gaat tussen de oren zitten, waardoor al snel de hooligan in je naar boven komt. Nieuw voor de T-Max-serie is de YCC-T, oftewel Yamaha Chip Controlled-Throttle. Doordat de ECU nu de gaskleppen via een servomotor bedient, zorgt dat ervoor dat de fabrikant zijn scooter met extraatjes op pad kan sturen. De geteste DX en SX beschikken zodoende over twee rijmodi, de T- en S-stand. De T staat voor Town, naar het schijnt. Duidelijk voelbaar is dat de S-stand sneller reageert op bewegingen van je rechterhand. 

Glijdend achterwiel
Naast de rijmodi is YCC-T vooral een toegevoegde waarde dankzij de traction control die nu standaard op de T-Max zit. Hoewel het systeem op een scooter amper aan het werk hoeft te worden gezet, is het wel fijn om te weten dat bij glad wegdek een glijdend achterwiel wordt opgevangen. De verdere details maken het geheel af, zoals het dashboard met tft-scherm, de geïntegreerde knipperlichten in het kuipwerk, led-lampen en de twee knopjes om bij de bagageruimte en de tankdop te komen. En daarover gesproken: er is nu meer inhoud aanwezig, waardoor een integraalhelm in de bagageruimte verdwijnt. Naast het keyless-systeem kun je nu ook via een knop op het stuur de scooter uitschakelen en op slot zetten. Je kunt niet alleen een elektronisch stuurslot gebruiken, maar zelfs kun je de middenbok op die manier vergrendelen. Dat is toch een mooi extra veiligheidssysteem als je de T-Max ergens in een ongure buurt moet neerzetten. 

De boventoon
Bij de vernieuwde T-Max hoef je geen zorgen te maken over zijn stuurkwaliteiten: hij beschikt over zeer sportieve genen en reageert ook heel direct op jouw input. Het bochtenwerk is met een flinke smile af te ronden, waarbij je nauwelijks het gevoel krijgt dat je de limiet hebt bereikt. Dat kan gevaarlijk zijn, maar gelukkig laat de T-Max veel toe. Ook op het gebied van remmen valt er weinig kritiek te uiten. 

Is het dan enkel halleluja aan boord van de vernieuwde T-max? Nee, want de zithouding lijkt in eerste instantie goed te zijn, maar al snel merk je dat je wat onderuitgezakt komt te zitten. De ruit is elektronisch te verstellen, maar klappert op de snelweg redelijk fel. De knoppenwinkel aan boord zijn er wel veel Ook moet je alsnog in het menu aan de slag om diverse zaken aan te passen. Dat zorgt ervoor dat je te vaak aandacht moet richten op de menuknoppen en het display. Gelukkig zijn het enkel randzaken die wat aandacht kunnen gebruiken bij een eventuele opvolger. Voor de rest is de T-Max nog altijd de heerser in de stadse scooterjungle, een allrounder met sportieve inslag. 

Tekst: Jarno van Osch, foto’s: Guus van Goethem

 

[justified_image_grid ids=25589,25590,25591,25592,25593,25594,25595,25596,25597,25598,25599,25600,25601,25602,25603,25604,25605,25606,23889]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen