Getest: Suzuki SV650

Door Tom in Testen, vrijdag 02 Jun 2017 15:06
Na een te lange afwezigheid maakt Suzuki’s SV650 in 2016 een comeback. Is de kleine twin nog altijd zo’n verrassend goede motorfiets of schuift hij door richting de hoek van budgetfietsen? Suzuki SV650 actie 2016

Ooit gingen SV’tjes als zoete broodjes over de toonbank. In de ranglijst van best verkopende motoren van 2000 had de motorfiets een prominent plaatsje in de top drie. (wereldwijd verkocht Suzuki 410.000 exemplaren van de SV650, Gladius en V-Strom 650) Helaas maakte verkooptopper SV in 2009 plaats voor de Gladius. De vrouwelijke vormen wisten minder motorrijders te bekoren dan zijn stoere voorganger. Op zich mankeerde er niets aan het ding, maar we vraten hem met zijn rare kleurtjes en rondingen simpelweg minder dan de SV. Gelukkig staat die laatste vanaf 2016 weer op het menu. En goed nieuws voor alle liefhebbers van weleer: de SV650 is weer op en top SV650.

Beginnersvriendelijk
De nieuwe SV is overduidelijk op zijn succesvolle voorganger geënt. Daarom omschrijven de Japanners de vormgeving van de tweecilinder als conservatief. Misschien keken ze wel iets te veel achterom want het komt allemaal net iets te bekend voor. Dat geldt ook voor het blok, al pakte Suzuki meer dan zestig onderdelen van de twin aan. Suzuki voert allerlei redenen aan (zuinig, geluid, smalle bouw, lineair vermogen) waarom het vasthoudt aan een technisch gecompliceerdere en daardoor duurdere V-twin in plaats van een staande tweecilinder zoals de Japanse concurrentie die heeft, maar het scheelt natuurlijk dat dit wonderschone blok al op de schappen lag. Om het beginners makkelijk te maken, beschikt het motorblok over het zogenaamde Low RPM Assist. Bij het wegrijden signaleert de elektronica als het blok dreigt stil te vallen wanneer onervaren bestuurders te weinig gas geven. Het systeem werkt prima in de praktijk. Natuurlijk probeerden we het uit door zonder gas weg te rijden en iedere keer gebeurde dat probleemloos en zonder stil te vallen.

Schrapend metaal
Van stil vallen is geen sprake op de testroute die meer bochten en kronkels heeft dan een hopeloos in de knoop gedraaide kluwen wol. Een hoog tempo schrikt de Suzuki allerminst af, maar het brengt wel de beperkingen van een budgetmotor in beeld. Een motorfiets van zeven mille beschikt vanzelfsprekend niet over volledig instelbare vering of radiale monoblocs. Daar kun je over zeuren, maar het is handiger om het te accepteren en je zegeningen te tellen met wat je wel hebt: een groot pretpakket.

De SV650 voelt lichter dan zijn toch al geringe 197 rijklare kilo’s. Insturen gaat daardoor zonder veel moeite, maar niet kwikzilverig vlug. Dat laatste betaalt zich terug tijdens een laagvliegsessie op de snelweg waar de motorfiets tegen de 200 km/h toch mooi stabiel blijft. Bij enthousiast stuurwerk – eigenlijk altijd dus – raken de lange lefbouten al snel het asfalt. Niet zo erg allemaal, maar aan de rechterzijde volgt vervolgens het afschermkapje van de uitlaatdemper. Om de bodemspeling te verhogen schroefde Suzuki de veervoorspanning aan de achterzijde op, maar die extra millimeters waren al snel opgesoupeerd.

Scheurwerk
De slechts 650 cc metende twin is een toonbeeld van soepelheid. De relatief bescheiden 76 pk blijken in de praktijk meer dan genoeg voor een waanzinnig stuk scheurwerk. Bovendien geeft de tweecilinder het vermogen prachtig af, soepeler dan dit tref je weinig V-twins. Het maakt ondersteunende elektronica compleet overbodig. Gelukkig maar, het voelt heerlijk om puur alles uit de motor te halen. Zelfs na de krapste bochten trekt de twin zich moeiteloos in gang. Van 1500 tot de rode streep bij 11.000 tpm beschikt het over verrassend veel trekkracht. Het gaat simpelweg maar door en door terwijl het altijd behapbaar en tegelijk ontstellend leuk blijft. Vanaf 7000 toeren voel je in het zadel dat de tweecilinder aan het werk is, maar het stoort simpelweg niet.

V-twin fun
De zithouding is redelijk uitgekiend want het voldoet zowel op de snelweg als tijdens het bevredigen van coureuraspiraties. Alleen de zithoogte van 785 mm is niet overdreven veel en dat voelt een Hollander van 180 cm ’s avonds terug in zijn knieën. De nog langere medemens kan verlangen naar een hoger zadel. Betere remmen staan bovendien hoog op de verlanglijst. 

“V-Twin fun for all riders” is de reclamekreet die Suzuki op de SV650 kleeft. Een slogan is vaak – of zeg gerust meestal - wishfull thinking, maar dit motortje maakt het waar. Beginners vermaken zich net zo goed in het zadel als ervaren motorrijders.

Tekst: Ad van de Wiel, foto’s: Suzuki

 

Motorbase

2017 Suzuki SV650
Suzuki SV650
Cilinderinhoud 645 cc
Vermogen 76 pk
bouwjaar 2017
Tags: getest, sv650, suzuki,

Gerelateerde artikelen