Getest > Suzuki GSR750

Door Redactie in Testen, zondag 19 Feb 2012 18:02
Geslaagde ontsnappingspoging. m1fz6n6sh0u3

Waar voor ons geld willen we als zuinige Nederlanders nu eenmaal graag. Soms moet je dan keuzes maken waar je misschien niet helemaal achter staat. Suzuki levert je tegen een schappelijk prijsje een uitweg uit het ordinaire 600 cc naaktsegment. Met deze goedgevulde 750 ben je weer helemaal ‘de bom.’

Niet alleen in de kroeg bewijzen extra cc’s hun nut. Ook op de snelweg blijken ze goed van pas te komen. Wil je bijvoorbeeld op vakantie, en dat kan prima met de GSR750, dan is het toch handig om even een paar uurtjes flink kilometers te maken op de Autobahn. Binnendoor rijden is leuk, maar te tijdrovend wanneer je nog dezelfde avond in de Alpen wilt zijn. Je hebt op de snelweg echt voordeel ten opzichte van een 600 cc’tje. Het blok loopt lang niet zo hoogtoerig bij een kruissnelheid van pak ‘m beet 150 kilometer per uur en de motor heeft nét dat beetje meer body om het één en ander wat aangenamer te maken. De Suzuki is een nieuwkomer en moet zich nog bewijzen. Uiterlijk vertoon hoort daar ook een beetje bij. Maar... glimmende juwelen zien er al snel een beetje goedkoop uit, ook op de GSR. Zijn verchroomde stuur heeft een averechts effect op het coolheidsgehalte.

Positiever zijn we wanneer we het dashboard van de GSR750 uitpluizen. Nou ja, uitpluizen, het cockpitje is eigenlijk klip en klaar wanneer je er maar een blik op werpt. Zonder ook maar een knop in te drukken zijn zowel versnellingindicator als benzinemeter voorhanden. En er wordt ook nog ’s informatie over het verbruik weergegeven, hulde! Misschien is het display wat aan de kleine kant voor de vele informatie die wordt geboden, maar na enige gewenning weet je de door jou gewenste info onmiddellijk te vinden. Klein minpunt is ook de matige afwerking; aan de zijkanten van het dashboard vinden we ongebruikte bevestigingsogen die toch wel in het zicht vallen.

Als nieuwe motorfiets verwachten we het nodige van de GSR. Vooral doordat hij tijdens z’n introductie in Zuid-Spanje een meer dan uitstekende indruk achterliet. Die lijn zet-ie tijdens het begin van deze binnenlandse test probleemloos voort. Het is opstappen en wegwezen; niemand heeft moeite om de Suzuki naar z’n hand te zetten. De zithouding is goed, het chromen stuurtje ligt goed in de handen en gasreactie en koppeling zijn vriendelijk. Het enige echt grote manco, namelijk het gebrek aan ABS, is inmiddels ondervangen door Suzuki. Tegen een meerprijs, dat wel, want het is optioneel leverbaar. Hoewel de GSR een wat gedrongen zit heeft, heb je wel veel ruimte in het zadel. Zo kun je op de snelweg flink naar achteren schuiven, waardoor hoge snelheden beter vol te houden zijn. Het blijkt een fluitje van een cent om er flink tempo in te houden.

Dat geldt misschien wel het meest voor het motorblok, dat bijzonder lineair richting hogere toerentallen klimt. Natuurlijk heeft het blok wel een kleine aanloop nodig, maar die is heel klein. Gevoelsmatig zou de Suzuki bij hogere toerentallen best een schop onder z’n kont mogen krijgen. De vermogensopbouw gaat namelijk zo lineair dat het constant wachten is op de echte pk-explosie. Dat is wel eens jammer, maar rationeel gezien onzin. Het is de kick die je mist, maar de paardekrachten zijn écht wel aanwezig. Sterker nog, op de vermogensbank toonde de Suzuki zich bijzonder sterk. De lofzang gaat nog even door wanneer we de kantjes uit de berm proberen te rijden. Accuraat sturen is op de GSR een fluitje van een cent. De fiets voelt licht en is makkelijk op één oor te leggen. Het voelt allemaal onmiddellijk vertrouwd en dat betaalt zich uit. Serieus waar voor je geld dus.

Het blijkt een fluitje van een cent om er flink tempo in te houden. Het motorblok klimt bijzonder lineair richting hogere toerentallen.

Gemaakt voor
Iedereen. Je hoeft niet ‘streetwise’ te zijn om je thuis te voelen op de GSR. Suzuki heeft een prima totaalpakket neergezet tegen een scherpe prijs. Dat heeft wel tot gevolg dat je concessies doet op het gebied van afwerking en veiligheid. Stuur en achterbrug zien er goedkoop uit en je mist ABS.

Motor
Je kunt echt alle kanten op met de 750 cc vierpitter. Hij geeft geen krimp en kent geen dipjes. Door het lineaire karakter mis je misschien wat peper in z’n reet, maar schijn bedriegt. Hoogfrequente trillingen vertroebelen het zicht in de spiegels. Je rijdt minstens 300 kilometer met een volle tank.

Sterkwaliteiten
De GSX is een nieuwe ster aan het firmament en gedraagt zich daar ook naar. Toch is het geen opschepper. Wat je ziet is wat je krijgt. Je kunt er een heel aardig potje mee sturen, al is het geen topsporter. De extra body en power ten opzichte van een 600 maken hem een prettige reismaat.

Motorbase

m1fzq32slucf
Suzuki GSR750
Cilinderinhoud 749 cc
bouwjaar 2011
Tags: getest,

Gerelateerde artikelen