donderdag 28 maart 2024

Getest: Piaggio MP3 500

De Piaggio MP3 blijft een aparte scooter. Met z’n twee wielen aan de voorzijde en eentje achter lijkt het kruising tussen een motorscooter en een kleine auto. Alleen beland je met een autootje vroeg of laat in de file, waar de MP3 er moeiteloos tussendoor laveert.

Piaggio introduceerde de MP3 al in 2006, maar 150.000 exemplaren later vernieuwt het Italiaanse merk haar 500cc driewieler. Voorheen waren er nog meerdere uitvoeringen, maar voor komend modeljaar blijft het bij de 500. Dat wil niet zeggen dat er motorisch niks nieuws onder de zon is. De Piaggio MP3 500LT heeft namelijk een aangepaste CVT-transmissie, waardoor ‘ie nog sneller van zijn plek komt. Die toename in acceleratie komt ook ten dele aan de nieuwe cilinderkop met efficiëntere klepbediening en andere inlaatkanalen. Diezelfde vernieuwingen moeten de MP3 nog zuiniger maken ook. De Italianen claimen dat de MP3 1 op 25 moet kunnen doen, en in de eco-modus zou ‘ie nog eens vijftien procent zuiniger moeten zijn. Dat gepaard met een twaalf liter tank, geeft de MP3 een behoorlijk indrukwekkende actieradius. Het vermogen blijft onder die omstandigheden overigens wel gelijk aan het vorige model á 40,1pk bij 5250 toeren per minuut. Trekkracht daalt trouwens wel naar 45,5Nm, maar het koppel is wel bij een lager toerental beschikbaar, wat de rappere acceleratie nog meer verklaart.

Ook opvallend is en blijft de tweewielige voorpartij. Beide voorwielen hebben volwaardige onafhankelijke wielophanging en een slim systeem wat in een bocht het ene wiel intrekt en de ander uitsteekt, om zo de druk op de voorwielen gelijk te houden. Dat geeft een stabiele, maar toch niet zwaar sturende voorkant. Verder helpt de optionele ABS en traction control de boel in het gareel te houden. Nu klinkt traction control voor een scooter met 40pk overdreven, maar door de aparte geometrie merk je toch dat het er niet voor niets is. Zelfs op droog wegdek merk je dat het ASR regelmatig ingrijpt. Het ABS is overigens apart verdeeld over alle drie de wielen. Het remmen an sich kun je vervolgens naar keuze ook gecombineerd of los van elkaar regelen. Met het voetpedaal verdeelt de MP3 automatisch de druk over de voor- en achterremmen, en met de hendels aan het stuur kun je het heft zelf in handen nemen. De voorremklauwen bijten voor het nieuwe model trouwens in 258mm schijven ten opzichte van de oude 240mm remschijven. Logisch dat de schijven meegroeien, want de wielen zijn namelijk ook van twaalf naar dertien inch gegaan, wat naast grotere remmen ook een stabielere wegligging oplevert. De vering van de MP3 wordt met één schokbreker per wiel goed verdeeld. Alleen is de veerweg aan de voorkant met 85mm ietwat aan de korte kant. Daardoor moet de veer flink progressief zijn om te voorkomen dat de boel uitbodemt. Achter heb je beschikking over 108mm veerweg, wat het geheel toch comfortabel genoeg maakt.

Ook qua rijcomfort heeft Piaggio de MP3 flink aangepakt. Zo is het zadel langer geworden. De zit is verder lekker rechtop, met armen ontspannen naar beneden en de ellebogen in een fijne hoek. Het zadel zelf is breed, stevig en biedt voldoende ruimte. Door het langere zadel heeft niet alleen de bestuurder meer ruimte, maar ook de bijrijder is van meer zitplaats voorzien. Ook is de buddy anders van vorm geworden. Er kan nog steeds  50 liter in, maar nu passen zelfs twee integraal helmen onder het zadel. Behalve op comfortvlak krijgt de MP3 ook qua design een flinke modernisering. De scooter krijgt onder meer LED-verlichting en een andere grille en scherper gelijnde koplampen. Ook het Dashboard is grondig vernieuwd en heeft tussen een toerenteller en snelheidsmeter niet minder dan elf waarschuwingslampjes. Het display biedt daarnaast nog meer informatie. Zo kun je het brandstofverbruik laten tonen. Ook is er een klokje, de rijmodus, kilometer- en tripstand en zelfs de accuspanning kan getoond worden.  Helaas ontbeert de MP3 wel bediening vanaf het stuur, dus onder het rijden wisselen van setting is er niet bij.

Met de nieuwe MP3 heeft Piaggio weer een stap vooruit gezet op het gebied van snelle en comfortabele mobiliteit. De nieuwe MP3 is snel, stabiel en zeer comfortabel en wordt leverbaar in ?twee versies. De Business-editie is ?herkenbaar aan een verchroomde ?uitlaatpijp, een bruin zadel en een tunnel, een stuur en duohandgrepen die in gunmetal-grijs zijn uitgevoerd. ?De Sport-editie heeft een zwart zadel?en zwarte hoogglansdelen, waar de andere versie gunmetal-grijs op het menu heeft. Beide edities kosten zonder ABS en ASR € 10.299 en met ABS en ASR € 10.959. 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Vorig artikel
Volgend artikel

Gerelateerde artikelen