Getest: Kymco DownTown 350

Door Sharon in Testen, zaterdag 24 Mrt 2018 12:03
Scherp wapen tegen files. 2016 Kymco downttown 350i

Dat heel wat scooters zo’n 400 cc meten is geen toeval. De bescheiden cilinderinhoud is meer dan genoeg om een uitstekend presterende woon-werkscooter neer te zetten. Kymco vergroot de DownTown 300i niet voor niets tot 350i.

De Kymco DownTown 350i kost zes mille. Dat verdient een beetje zakenman zo terug. Parkeerplaatsen zijn schaars en duur, maar voor een scooter is er altijd wel een plekje voor de deur of ergens in de fietsenstalling. Qua brandstofkosten haalt de Taiwanese scooter je het vel eveneens niet over de neus. Tijdens de testperiode lag het verbruik op 1:24.4, maar gezien de maagdelijke kilometerstand kan dat nog wel ietsje beter. Je verspilt al geen tijd meer aan files en met een actieradius van bijna driehonderd kilometer sta je ook niet al te vaak bij een benzinepomp.

Hangen en wurgen
De automatische koppeling heeft geen moeite met het toegenomen vermogen. Hij pakt mooi op en keurig gedoseerd wegrijden is geen enkel probleem. Hou je de gaskraan wagenwijd open dan staat de teller zo op 120 km/h. Daarna wordt het zeuren. Uiteindelijk weet de eencilinder met hangen en wurgen 140 km op de teller te zetten. Het blok draait flink wat toeren (100 km/h is 6000 tpm, 120 km/h is zelfs 7000 tpm), maar veel trillingen produceert het ondanks dat hoge toerental niet. Dit blokje bewijst dat 320 cc genoeg is om mee te komen in het dagelijkse woon-werkverkeer.

Pijn in je gat
De zitplek voelt door de stevige kniehoek lager dan de opgegeven 810 mm. De diepe kuil in het zadel maakt het zo goed als onmogelijk om te verzitten. En uitgerekend die activiteit staat hoog op het verlanglijstje na opvallend weinig kilometers. Ga je uiterst onnatuurlijk – een beetje als een juffertje – helemaal voorop zitten, dan krijg je de plastic randen van de onderkant van de buddy in je gat. Het mag duidelijk zijn dat het zadel geen plaatsje in de top tien van favoriete zadels krijgt. De beenruimte houdt eveneens niet over. Een in motorlaarzen gestoken maatje 45 heeft moeite om voldoende plaats te vinden op de schuine treeplanken. Daardoor staan ze in de praktijk altijd op de horizontale treeplanken. 

Geen funfiets
Om de stress van een drukke werkdag achter je te laten kun je na een lange werkdag de snelweg links laten liggen en kiezen voor een lekker stuurweggetje. Waar je normaal optimaal geniet van dit soort kronkelwegen, is het op de DownTown 350i iets minder. Juist tijdens zo’n speelkwartier maakt hij te weinig in je los. Het scherpe uiterlijk van de scooter is wat misleidend, een scherpe stuurfiets is het namelijk niet. Je gaat er niet even lekker voor zitten

Een dagelijkse afstand van zo’n veertig kilometer is geknipt voor de DownTown 350i. Echt veel verder moet het ook niet zijn. De Kymco biedt waar voor zijn geld. Het ding beschermt goed tegen de elementen, is veilig met z’n ABS en goede remmen, zijn grote bagagevak is praktisch, hij neemt gematigd in en presteert voldoende om mee te komen in het dagelijkse verkeer. Het gebruiksgemak overstijgt met gemak dat van een motorfiets, al doen grotere personen er goed aan eerst eens uitgebreid te passen. Een funfiets is de DownTown 350i niet, de balans slaat absoluut door naar de praktische kant. Erg is dat niet, integendeel zelfs.

Tekst: Ad van de Wiel, foto’s: Olaf Kraak

 

Gerelateerde artikelen