Getest > KTM 690 Duke

Door Redactie in Testen, dinsdag 14 Feb 2012 11:02
Eén cilinder voor allen, allen voor de eencilinder. m1fz6kfs5qs4

Dit zou een moderne KTM-vertaling kunnen zijn van de strijdkreet die de drie musketiers hanteerden alvorens ze ten strijde trokken. En met de nieuwe 690 Duke stuurt KTM aan op een hedendaagse kruistocht om meer zielen te winnen voor hun geloof in de eencilinder.

Was de eerste KTM Duke in 1994 kort door de bocht genomen gewoon een enduromachine met straatbanden en daarmee een supermoto, elke Duke erna werd een stukje meer geciviliseerd. Zo stond de Duke in 2008 ineens een stuk lager op de poten, maar waren er nog wel onmiskenbare connecties met een supermoto. Met deze vierde generatie Duke betreedt de eenpitter nu definitief het naked bike-klassement en laat de supermotoscene nagenoeg volledig achter zich.  Aan de eencilinder LC4-krachtbron is het nodige werk verricht. Hij is gebaseerd op het blok van de 690 Duke R uit 2010 en heeft daarmee 46cc meer dan de ‘gewone’ Duke had. Het blok heeft een enkele bovenliggende nokkenas, waarbij de inlaatkleppen direct worden aangestuurd en de uitlaatkleppen met een centrale tuimelaar.

Nieuw zijn de twee bougies die voor het aansteken van het brandbare mengsel zorgen. Beide hebben hun eigen digitale aansturing en zo ontstaat er een zeer efficiënte verbranding, die overigens ook zo schoon is dat de Duke al klaar is voor de Euro 4 en 5-normen. Het injectiesysteem is voorzien van ride-by-wire, hetgeen de souplesse van het blok ten goede moet komen en om diezelfde reden is het systeem uitgebreid met drie standen: standaard, soft en sport, zodat de gasreactie naar een ieders wens is aan te passen. Dalen we verder af in het blok, dan ontdekken we dat de balansas een paar graden is verdraaid om de trillingen verder te reduceren. De koppeling is zelfbekrachtigend, waardoor de normale veren lichter kunnen worden uitgevoerd en de hydraulische bediening eveneens lichter gaat, tevens is er een anti-hop functie in verwerkt. Mocht je door deze informatie nog niet op het puntje van je stoel zitten, dan helpt dit misschien: de eencilinder biedt ruimte aan 70 paarden en weegt rijklaar slechts 160 kilo.

De eerste kilometers op weg naar het motorparadijs leggen we vooral binnenstedelijk af en inderdaad: de koppeling gaat licht en is goed te doseren. Voor je het weet, beschouw je de binnenstad als speeltuin met alle rotondes waar je de Duke razendsnel doorheen slingert.
Als we de stad verlaten, duiken we meteen even de snelweg op en dat is de ideale gelegenheid om te kijken of de Duke aansluiting kan vinden bij zwaardere motoren. Buiten de matige/ontbrekende windbescherming toont de eencilinder zich van zijn beste kant. Het blok loopt ‘losser’ en trillingsvrijer dan voorheen, waardoor je totaal niet het gevoel hebt ‘m te overbelasten. Het gaat juist zo smeuïg, dat je bijna vergeet dat er niet meer cilinders op zitten. De Duke is daarbij snel genoeg om lekker te knallen en de topsnelheid op de teller ligt ruim boven de 180 km/h. Helemaal niet verkeerd!

Ga je bochtjes pikken, dan moet je eerst wel even wat vertrouwen opbouwen en dat komt door de vering. De elementen zijn niet instelbaar en zijn voor een rijdergewicht van 85 kilo wat zacht, zodat er aardig wat beweging optreedt. Eenmaal gewend, blijkt de KTM wel de koning van de vierkante meter. Zeer eenvoudig leg je de lijnen precies zoals bedacht. En kom je onderweg onverwachts toch nog iets tegen, dan druk je de motor met gemak nog iets platter. Heerlijk actief en krachtig accelereert de KTM waarbij in de eerste versnelling het voorwiel puur op kracht het contact met moeder aarde verliest en in de tweede versnelling een klein beetje koppeling voldoende is om tot dezelfde balans te komen. Vergis je dus niet, met het veranderen van uiterlijk is de Duke zijn wilde haren niet verloren, hij beschikt nog steeds over een enthousiast driftig blok.

Eenmaal gewend, blijkt de KTM wel de koning van de vierkante meter.

Gemaakt voor
Koeriers. Nee, geen pizza-koeriers. Qua dimensies is het zeker geen brommertje en kun je als gezonde Hollander prima je ledenmaten kwijt. Toch pak je elk doorsteekje mee. Opent een of andere @#$#*!  in het stadsverkeer een portier, dan is een stoppie zo gemaakt. ABS is uitschakelbaar.

Motor
Met 70 pk veruit de krachtigste mono op de markt. Daarnaast ook schoon (Euro 4 en 5-norm) en zuinig (1 op 18). Het blok blijft gevrijwaard van storende trillingen en laat de klappen er soepel uit rollen. De onderhoudsintervallen zijn keurig, want de eencilinder houdt het 10.000 km achtereen vol!

Gretig beestje
De gasreactie is standaard vooral bij lage snelheden best scherp, maar als je het ride-by-wire op soft zet, is de eenpitter een stuk eenvoudiger te temmen. De schakelaar bevindt zich alleen wel onder het duozadel. Geen nood, er is een KTM-powerparts-knop die je op het stuur kunt laten monteren.

Motorbase

m1czs2pst1up
Ktm 690 DUKE
Cilinderinhoud 654 cc
Vermogen 65 pk
bouwjaar 2010
Tags: getest,

Gerelateerde artikelen