woensdag 24 april 2024

Getest: KTM 250SXF

Het motorblok van de 250 SX-F is de sterkste van de productie-crossers in het MX2-segment. Voor 2014 heeft KTM de fiets aardig onder handen genomen, waarbij de keuze voor een vijfbak in plaats van zesbak misschien wel de meest opvallende is.

Naast de nieuwe versnellingsbak, die 250 gram lichter is dan voorheen, heeft KTM ook het binnenwerk van zowel voorvork als schokdemper aangepakt, kreeg de voorrem nieuwe remblokken én een nieuwe rempomp, waarna tal van details zoals een licht aangepaste uitlaatdemper én aangepast zadel het predikaat ‘vernieuwd’ nog wat aandikken. Maar echt nieuw? Nee, dat is de SX-F niet.

Dat neemt niet weg dat de KTM wel behoorlijk nieuw aanvoelt. Dit heeft vooral te maken met de nieuwe veringsettings én de vijfbak. De vering staat echt een stuk harder dan voorheen en dat betaalt zich, zeker op een harde crossbaan, goed uit. De feedback is helder en je durft in het zadel van deze 250 soms nét wat meer dan in die van de concurrenten. Echter, de keuze voor een vijfbak begrijpen we niet helemaal. Één en ander wordt gecompenseerd door het hoge vermogen, maar op een recht stuk mis je de overdrive. Alhoewel… op typische Nederlandse zandbanen zul je ‘m niet missen en er slechts voordeel van hebben. Het ligt er dus ook maar aan waar je het liefst crosst.

Als het om hard rijden gaat is het machtige motorblok z’n grootste troef. De eencilinder houdt z’n vermogen écht lang vast, nagenoeg tot aan de toerenteller. Toegegeven, bij lage toeren geeft de SX nauwelijks thuis, dus je moet ‘m wel actief berijden. Het rijwielgedeelte laat daarbij geen enkele steek vallen. Hierbij blinken de remmen uit. De Brembo’s kennen totaal geen fading en leveren zelfs als de sessietijd vordert keer op keer dezelfde actie.

Maar, we moeten wel opmerken dat de KTM een machine is die het nodige van z’n berijder vraagt. Zonder noemenswaardige conditie of weinig ervaring kun je het wel schudden op deze SX-F. Hoewel het gretige motorblok hiervoor hoofdverantwoordelijk is, speelt de harde vering hierin ook een rol. Je moet fysiek aan de bak om de wetten van de zwaartekracht te compenseren, maar anderzijds blijft de KTM op een technische passage mooi strak en rustig, alwaar je op een crossmotor met zachtere vering meer aan het worstelen bent. 

Het mag duidelijk zijn: de vernieuwde SX is een competitieve machine die binnen het MX2-segment een echte topper is. Een echte aanvalsmachine voor jonge gasten die conditioneel en fysiek het nodige te bieden hebben, of juist voor de meer ervaren rijder die het klappen van de zweep inmiddels wel kent. De echte amateur daarentegen, heeft waarschijnlijk meer plezier op een meer vergevingsgezinde machine. Want vriendelijk en keurig opgevoed: dat is deze KTM echt niet. Alhoewel de elektrische starter best aangenaam is!

Foto’s: Raymond de Haan

 

[justified_image_grid ids=19475,19476,19477,19478,19479,19480,19481,19482]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen