Getest: Kawasaki Z900

Door Sharon in Testen, woensdag 24 Jan 2018 09:01
Belangrijke Zet. 2017 Getest Kawasaki Z900

Het is alweer meer dan veertig jaar geleden dat Kawasaki de Z1 op de markt bracht, hét antwoord op Honda’s CB750 Four. De Z deed waarvoor hij was ontwikkeld en veroverde in één klap de motorwereld met een ijzersterk pakket. Nu is het de beurt aan de nieuwe Z900. Kan dit model ervoor zorgen dat de geschiedenis zich herhaalt? 

Na een periode van veertig jaar valt er niets meer te vergelijken tussen de Z1 uit 1972 en de Z900 die hier voor me staat. Een wereld van verschil, logisch als er inmiddels vier decennia zijn verstreken. Dat de middelzware Z van Kawasaki een belangrijk model is voor het merk blijkt uit de cijfers van de voorgangers. Sinds de komst van de Z750 in 2004 werden er maar liefst 200.000 stuks van deze twee typen verkocht. Het is dus van belang dat ook de Z900 een klapper wordt. 

Past net
De motor komt redelijk klein en smal over, zeker in vergelijking met de Z800. In totaal viel de Z ruim negentien kilo af. Met een breed stuur in de knuisten voelt de zitpositie prima aan. Na de eerste kilometers door de stad is direct duidelijk dat deze Z900 niet hoeft te vrezen dat zijn voorganger een betere motorfiets was. Op lage snelheid stuurt de Z900 beduidend gemakkelijker dan de 800-versie en des te meer geniet je van de nodige gewichtsbesparing die het fraai ogende vakwerkframe en de even knappe swingarm opleveren. Tel daar ook nog eens lichtere vijfspaaks wielen bij op en je hebt het eerste flinke pluspunt van de nieuweling samengevat. 

Extra 142 cc
De basis van dit blok ligt bij de Z1000, zij het met een kleinere boring. In totaal komen er nu 125 pk vrij bij 9500 toeren per minuut en dat is meer vermogen bij een lager toerental dan bij de Z800, die 113 stuks bij 10.200 toeren mobiliseerde. De Z900 is veel krachtiger dan zijn voorganger en dat heeft hij vooral te danken aan een koppel dat continu op niveau is. Tel daar een fors lager gewicht bij op en het is niet verwonderlijk dat een typetje als de Z900 raad weet met geopende gaskleppen. Zet je de sluizen open, dan merk je dat hij boven de 7000 toeren behoorlijk van jetje wil. Het inlaatgeluid doet een flinke duit in het zakje. De 900 klinkt aanstekelijk, waardoor het continu jeukt om die toerenbalk richting de ‘11’ te jagen.

Naar huis rijden
Met lage snelheid is te merken dat hij gemakkelijker te sturen is. Na enkele uren in het zadel te hebben gezeten, kan ik concluderen dat deze machine zijn voorganger gemakkelijk naar huis rijdt. De 900 is niet de lichtst sturende fiets, maar blijft uitermate strak als het tempo wat hoger ligt. Hij blijft daarbij mooi zijn lijn houden, geholpen door een veringpakket dat alle oneffenheden van het mediterrane asfalt goed weet weg te filteren. De 41-millimeter-upsidedownvork houdt samen met de back-link-monoshock aan de achterzijde een goede balans in de motorfiets. En er valt eventueel nog wat te sleutelen, mocht het nodig zijn, want zowel veervoorspanning als uitgaande demping is controleerbaar. Waar radiaal opgehangen remklauwen tegenwoordig de dienst uitmaken, laat Kawasaki zien dat deze Nissin-vierzuiger-exemplaren nog prima functioneren op een fiets als de Z900. 

Conclusie
We kunnen kort zijn: de Z900 zal zeker niet dezelfde impact als de Z1 hebben, maar dat mag je ook niet verwachten van een vernieuwde motorfiets. Wel moet hij nog altijd vrezen voor stevige concurrentie, iets wat de Z1 zich in de seventies lange tijd niet kon voorstellen. De nieuwe Z moet echter het gevecht aan met jongens als de MT-09 en de Street Triple, die eveneens met nieuwe wapenfeiten komen. Rijtechnisch zal hij goed in het spoor kunnen blijven, maar op het gebied van elektronische hulpmiddelen schiet de Z te kort. Er zit namelijk niets op, waar de concurrenten elkaar juist proberen af te troeven met zaken als traction control, rijmodi en een quickshifter. Puristen zullen het echter helemaal geweldig vinden dat je gewoon in de ketting kunt klimmen zonder allerlei knopjes in te hoeven drukken. Voor de ander kan het wellicht een belemmering zijn. MT-09, Street Triple én de Z900… Dat wordt smullen geblazen!  

Tekst: Jarno van Osch, foto’s: Kawasaki/Double Red

 

Motorbase

6567.jpg
Kawasaki Z900
Cilinderinhoud 948 cc
Vermogen 125 pk
bouwjaar 2018

Gerelateerde artikelen