Getest: Honda X-ADV

Door Sharon in Testen, woensdag 06 Dec 2017 10:12
Is het een avonturier voor de stadse jungle of gaat hij door voor een allroad? 2017 Getest Honda X-ADV

Honda en zijn dromen, het blijft een dingetje. Schijnbaar wilde Maurizio Carbonara, ontwerper van de X-ADV en de CRF1000L Africa Twin, graag met zijn vriendin per scooter naar het strand om de zon op te zien komen, maar toen de natuur hem duinen in de weg legde, kon die droomdate de prullenbak in. Deze ervaring zette de toon voor wat de X-ADV zou worden. 

Je blijft jezelf vragen stellen bij de X-ADV. ADV staat logischerwijs voor ‘adventure’ en qua uiterlijk vertoon hebben we hier zeker met een avontuurlijke machine te maken. Overigens zou ADV ook voor ‘Advanced’ staan, en ook daar zit logica achter. De Dual Clutch Transmission biedt een bijzondere ervaring, want de semi-automatische transmissie schaart hem, samen met de zithouding en de grote buddybak onder het zadel, naadloos in het scootersegment. Honda claimt zelf dat de X-ADV het predicaat scooter niet behoeft. Als het geen scooter is, wat is het dan wel? 

Opfriscursus
Eigenlijk voelt de X-ADV niet eens zo als een Honda, want die heeft van oudsher het thuiskomen-gevoel ingebakken, waardoor alles meteen op zijn plek valt. Het gespleten karakter gooit daar wellicht roet in het eten, want je moet wel even wennen. Wat betreft de DCT waren de voorgangers van tijd tot tijd bemoeierig, en juist dat heeft Honda nu aangepakt. En goed ook. De DCT heeft een opfriscursusje ‘omgaan met motorrijders’ gehad en denkt nu slimmer mee, in plaats van zijn wil op te leggen aan de bestuurder. Waar je voorheen uit pure frustratie nogal eens de Auto-functie inwisselde voor Manual blijkt het op de X-ADV alleen bij hoge uitzondering nodig. Nog een gevolg van de opfriscursus van de DCT is zijn oplettendheid. Het systeem berekent door de verhouding tussen toerental en snelheid wat je aan het uitspoken bent. Ga je omhoog, ben je aan het afdalen? Afhankelijk daarvan past hij het schakelmoment aan. Je wilt heuvelop namelijk geen te hoog verzet, want voor je het weet, lig je op je kokosnoot. 

Tweewielige SUV
De X-ADV is de tweewielige SUV: hij ziet eruit als een offroader, maar lijkt ook prima te volstaan als praktisch vervoer voor dagelijks gebruik. Op straat ben je prima voorzien door de Bridgestone Trial Wing-allroadbanden, waardoor je wegligging goed is. De banden geven voldoende feedback en grip, en dankzij het brede, van de Africa Twin geleende stuur ben jij de baas. Remmen gebeurt allemaal vanaf datzelfde stuur, met links de achterrem in plaats van een koppelingshendel. Achter remt het behoorlijk door, maar je duikt ook vrij vlug in het ABS, met een heftig pulserend hendel als gevolg. De zithouding is alleszins des scooters, mede door de treeplanken. Desondanks voelt het verre van afstandelijk, zoals soms wel eens geval is. Alleen: offroad en treeplanken, dat wordt niks, toch? 

Alle controle
Inderdaad, treeplanken en offroad is geen succesvolle combinatie. Je ontbeert de controle om je voeten juist neer te zetten. En door de scooterachtige vorm sta je ook veel te hoog om het stuur ontspannen in de handen te houden. De voorzijde van het zadel valt netjes tussen de knieën, zodat je de motor goed de bocht in kunt duwen. Van het gebrek aan traction control merk je weinig, want op deze manier heb je werkelijk waar alle controle die je nodig hebt. Het DCT snapt ook wat je aan het doen bent en laat jou je gang gaan, zonder onnodig vroeg op te schakelen en je van je moment te beroven. Nadeel is dat de voetsteunen je grondspeling kosten bij straatgebruik, want je monteert ze aan de buitenzijde van het frame, ter hoogte van de brandstoftank. En smal was de X-ADV al niet. 

De hamvraag
Wie koopt dit nu eigenlijk? De X-ADV is, zoals Honda het bedoeld heeft, een droommoter. Simpelweg omdat hij een manusje-van-alles is. Je kunt er prima woon-werkverkeer mee doen en je tas past gemakkelijk in de buddy. Vervolgens ga je op weg naar huis de file uit de weg door dat grind- en zandpad te pakken in plaats van de overvolle provinciale weg. Al die dingen kan en wil de Honda X-ADV met plezier doen. 

Tekst: Nick Enghardt, foto’s: Fabrice Berry en Greg Jonjerlynck

 

Motorbase

2017 Honda X-ADV
Honda X-ADV
Cilinderinhoud 745 cc
Vermogen 54 pk
bouwjaar 2017
Tags: honda, testen, getest,

Gerelateerde artikelen