Getest: Honda CMX500 Rebel

Door Sharon in Testen, maandag 25 Dec 2017 14:12
De grote kleine verrassing. 2017 Getest Honda CMX500 Rebel

Dit gekke kleine Rebeltje krijgt het voor elkaar dat zelfs doorgewinterde motorrijders zich kostelijk vermaken. Stuurplezier op een 471 cc zwaar choppertje, staat het er echt? Ja, het staat er en het is nog gemeend ook.

Het ontwerp is niet gericht op alledaagse motorrijders, maar op nieuwkomers die in een digitale tijd zijn opgegroeid en daar met deze minichopper tegenaan schoppen. Het enige digitale aan de motorfiets is dan ook het dashboard, maar zelfs dat doet zijn best om het te verbloemen met zijn witte letters op een zwarte achtergrond. Om beginnende motorrijders nog meer te paaien bevindt het zadel zich slechts op 690 mm van de grond. Het bescheiden tweecilinder blok is al net zo’n geruststellende gedachte voor beginners als de zadelhoogte. De 471 cc zware paralleltwin kennen we uit de CB500F, CBR500R en CB500X. Goed nieuws voor toekomstige eigenaren want het blok is bombproof en wonderbaarlijk zuinig. 

Met grondspeling
Om beter aan te sluiten bij het cruisergevoel geeft de twin het maximum koppel van 43.2 Nm niet meer bij 7000 maar bij 6000 tpm af. Waarden waarvan een gemiddelde Harley-rijder in zijn broek piest, maar het bescheiden blokje geeft geen klap verkeerd. Tijdens de testrit ging het meestal te hard om iets te kunnen zeggen over trekkracht bij lage toerentallen, maar ook daar presteert het blok voldoende. Een potato-potato-ervaring ligt op basis van de specificaties al niet erg voor de hand, maar het hoogtoerige gebrom vanwege de hoge snelheden tijdens de testrit is direct het andere uiterste. De vrees voor het geluid van schrapende voetsteunen blijkt overbodig. Dit malle ding beschikt zowaar over grondspeling. Gaat het bochtenwerk in eerste instantie nog weifelend, al snel neemt het vertrouwen in de goede afloop en de Rebel toe. Het is niet langer een straf om een hoog tempo te onderhouden, het is juist feest.

Rotrem
De Rebel verrast echt op kronkelende stuurwegen. Dat het insturen weinig moeite kost met zo’n lichtgewicht is te verwachten, maar tot op hogere snelheden stuurt deze nieuwkomer neutraal en vooral gemakkelijk. Alleen de vette bobber-voorband laat zich af en toe voelen. De Rebel valt iets de bocht in, maar bij zo’n klein motorfietsje is dat makkelijk te corrigeren. Natuurlijk heeft een motorfiets van iets meer dan zeven mille geen dikke remmen, vette instelbare voorvork en achterdempers, maar het gemonteerde budgetspul doet het gewoon goed. De achterkant is straf afgeveerd, maar dat kan ook niet anders bij een veerweg van 89 millimeter. Bij de remmen is het juist andersom. Daar doet de achterrem het een stuk beter dan de enkele voorrem en de minimalistische remklauw. Knijpen, serieus hard knijpen is hier het devies.

Geen malheur
Net als je denkt dat alle verrassingen wel eens een keer zijn opgesoupeerd, dringt het besef door dat alle vooraf gevreesde pijntjes uitblinken door afwezigheid. De zitpositie op de Rebel is inderdaad compact, maar vreemd genoeg leidt het niet tot fysieke malheur. Waar sommige cruisers al na een paar kilometer meer weg hebben van een martelwerktuig dan een motorfiets, is het verrassend ontspannen rijden op de Rebel. Zelfs dat plankje dat voor zadel doorgaat, doet het gewoon goed. De voetsteunen zitten niet krankzinnig ver naar voren als een soort wannabe highway-pegs. De rijwind is beter te trotseren dan op de meeste cruisers. Alleen het rechter voetsteuntje zit wel erg dicht op het carterdeksel en dat laat zich soms voelen. 

Conclusie
De goednieuwsshow gaat maar door; Honda ontpopt zich namelijk eindelijk weer eens tot prijsvechter. De meest voor de hand liggende concurrent van de Rebel is de Vulcan S. De Kawasaki gaat voor € 9049 over de toonbank en dat scheelt € 1691. De Kawa verslaat de Rebel in een direct vergelijk op punten, maar zo’n prijsverschil vergoedt veel. Misschien heeft het kleine Hondaatje het voordeel van de underdog, maar knallen met dit ding is veel leuker dan je ooit voor mogelijk houdt. Nooit kunnen denken dat er daadwerkelijk iets rebels in deze Honda schuilt, maar het is wel zo.

Tekst: Ad van de Wiel, foto’s: Honda

 

Motorbase

6525
Honda CMX 500 Rebel
Cilinderinhoud 471 cc
Vermogen 48 pk
bouwjaar 2018

Gerelateerde artikelen