Getest: Honda CB650F

Door Sharon in Testen, zaterdag 16 Dec 2017 09:12
Braverik met ballen. Honda CB650F M73 rij 3

Honda heeft de CB650F minimaal aangepakt, maar het heeft grote gevolgen. De naked gooit er ondanks alle milieumaatregelen lekker tegendraads meer pk’s uit en is veel leuker.

Waaraan ligt het toch dat iedereen de MT-07 of Z650 wel kent en grijze muis CB650F minder? Aan zijn prestaties ligt het in ieder geval niet. De 649 cc zware vier-in-lijn produceert een dikke 91 pk en daar kunnen eerdergenoemde tweecilinder tegenstrevers niet aan tippen. Sterker nog: ze komen niet eens in de buurt. De Yamaha komt zestien pk te kort en de Kawasaki zelfs meer dan twintig. Dat zijn serieuze verschillen die je niet zomaar goed maakt.

Lekker giftig
Om de toegenomen dadendrang te onderstrepen, heeft de CB een aangescherpt aangezicht gekregen. De zijkappen die de radiateur afdekken zijn in omvang afgenomen zodat iedereen vrij zicht heeft op de krachtbron. De hertekende zitpositie van de naakte CB650F sluit eveneens aan bij het vergrote spierballenvertoon. Een vlakker dragbar-stuurtje (dertien millimeter lager) zorgt voor een actievere zitpositie. Bij de vier-in-lijn slooft Honda zich echt serieus uit. Vier pk extra is de belangrijkste winst van alle inspanningen. Vanaf zo’n 5000 toeren neemt het blok afstand van zijn voorganger. De meeste winst is zoals gebruikelijk geboekt door het hertekenen van het in- en uitlaattraject. De tweede tot en met vijfde versnelling zijn korter om lekker giftig op elke dot gas te reageren.

Trap onder je gat
De vier zuigers hebben er zin in en ze bewegen op gematigde snelheden al driftig op en neer. Toch is de 650 absoluut geen motorblok dat alleen trek heeft in hogere toerentallen. Ook als de naald ver weg blijft van het rode gebied heeft de viercilinder niet te klagen over vermogen. De relatief kleine viercilinder geeft zijn vermogen verrassend lineair af. Bij inhaalacties loont het om zoals gebruikelijk één of twee keer terug te trappen, maar het hoeft niet echt. Zeker niet als je lekker op het gemak rondtuft en dat doe je nogal regelmatig. In niets is de CB650F een typische opgefokte vier-in-lijn middenklasser, opzwepen is er niet bij, lekker doorrijden wel. Tegen de rode streep aan krijg je geen laatste trap onder je gat, maar bouwt de Honda zelfs een beetje af.

Grote klasse
Een tien met griffel voor ergonomie zit er net niet in voor de CB650F omdat de leesbaarheid van het toerental slechts een voldoende scoort. Voor de rest is het ouderwets thuiskomen op de Honda. Met de grondspeling zit het wel goed bewijzen de kilometers die op straf tempo onder het rubber doorrollen. Ook op hoge snelheden bewijst het rijwielgedeelte dat het uit het juiste hout is gesneden. Bochtenpikken gaat niet alleen enorm makkelijk, maar ook strak. De niet instelbare 41 mm Dual Bending Valve Showa aan de voorzijde is van grote klasse. Toeristisch en comfortabel gedempt rondrijden, gaat hem net zo makkelijk en goed af als strak en snel doorjakkeren. Ook op stevige hellingshoeken bewaart hij ogenschijnlijk doodeenvoudig de rust. Stevig remmen in de bocht verteert hij al net zo makkelijk. Dat een klein motorfietsje als de CB650R het goed doet in het korte werk ligt voor de hand. Daarin stelt hij ook niet teleur. Afdraaien gaat kinderlijk eenvoudig en vergt amper spierkracht. Geholpen door het bescheiden rijklaargewicht dat net over de tweehonderd kilo gaat, gooi je de machine met speels gemak van links naar rechts.

Conclusie
De CB650F benadert de perfectie, al zijn we dat ook wel een beetje gewend van Honda. Dat laatste geldt helaas ook voor de prijsstelling die steevast boven die van de concurrentie ligt. De CB650F is de duurste 650 van het moment. Ook de Suzuki GSX-S750 is nog een fractie goedkoper. Daarmee is direct het grootste nadeel benoemd, verder is het schrapen om überhaupt wat slechts te vinden. De naked pleziert met zijn vergevingsgezinde en neutrale rijwielgedeelte. Sturen gaat als vanzelf en vooral de voorkant maakt indruk door zowel op toer- als op scheurtempo de boel moeiteloos strak te houden. Het is aangenaam rijden op de naked en van saaiheid is absoluut geen sprake.

 

Tekst: Ad van de Wiel, foto’s: Honda

Motorbase

6527.png
Honda CB650F
Cilinderinhoud 649 cc
Vermogen 90 pk
bouwjaar 2018

Gerelateerde artikelen