Getest: Dunlop Sportsmart TT

Door Redactie in Testen, zondag 29 Apr 2018 11:04
De Sportsmart, maar dan met TT-toevoeging; Track Technology. BMW Dunlop Sportsmart TT test 2018 Peter Politiek

Volgens Dunlop is de vraag naar hypersport-banden tegen de verwachting in de laatste jaren toegenomen en ze hebben daarom kans gezien een gat in de markt te vullen. De Sportsmart TT is bedoeld voor de categorie motorrijders die met hun krachtige straatmotor ook geregeld een circuitdag mee wil pikken zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. De al bekende Sportsmart is puur gericht op straatgebruik en dat is deze band dus niet, de toevoeging TT staat dan ook voor Track Technology. 

Dunlop is de hoofdsponsor van de Isle of Man TT-races, een race op een stratencircuit dus. Het zal je daarom ook niet verbazen dat de Sportsmart TT is ontworpen voor een 50/50-verdeling straat- en circuitgebruik en het lijkt erop dat de TT-toevoeging een knipoog geeft aan het legendarische stratencircuit. 

De basis van de voorband is helemaal nieuw en zal gebruikt gaan worden voor de basis van de racevoorbanden. Dat belooft wat. De achterband is een dual compound NTEC rt, ‘rt’ staat hierbij voor Road & Track. De compound is speciaal ontwikkeld voor deze band en is bedoeld voor uitstekende grip op straat en circuit. De compoundverdeling van de achterband is 40/20/40 en kan met een lagere druk, 1,5 bar, worden gereden om een groter raakoppervlak met het asfalt te creëren en daarmee de grip te vergroten. 

De eerste roadster-sessie op een BMW R1200R kom ik wat klungelig op gang. De lage voetsteunen en uitstekende cilinders genieten niet mijn voorkeur. Tot mijn verbazing is er gekozen voor een lay-out van dit Circuito de Monteblanco met vier korte hairpins en slechts twee snelle vloeiende bochten. Echt een kans om onder een grote hellingshoek de grip van de achterband onder acceleratie te testen wordt dus niet geboden. Afgezien van mijn eigen gestuntel op dit bakbeest de eerste paar ronden, maakt de band wel enkele beloften waar. De banden zijn binnen een ronde op gebruikstemperatuur en de stabiliteit en het vertrouwen aan de voorkant bij het inremmen van de bochten is erg goed. De tweede roadster, een BMW R nineT Racer, is iets sportiever en komt prima tot zijn recht op dit circuit. De motor stuurt erg gemakkelijk en stabiel, maar echt de grenzen van de banden opzoeken, is ook op deze motor niet te doen. Bij het volgas bocht-uit accelereren van een hairpin bokt de achtervering heftig, maar geeft de achterband geen kik.

Ik wrijf in mijn handjes, want het is tijd om te zien wat de Sportsmart TT onder een 1000cc-superbike doet, onder een BMW S1000RR en Yamaha R1. Bij deze motoren komt de band echt tot zijn recht. Bij een koude start kan er binnen een ronde vol gas worden gegeven en de banden voelen daadwerkelijk aan als een raceband. Op alle vlakken doet deze band het gewoon goed. Hard op de rem bij 300 km/u in de zesde versnelling terug naar de eerste versnelling, omleggen, en weer vol gas de bocht uit. Bij de Yamaha, BMW en Honda doet de band wat er wordt beloofd en dat komt het rijgenot zeer ten goede. 

De motoren staan telkens vijftien minuten stil voordat ik er een sessie op rij, dus start ik telkens met koude banden. Bij de laatste sessie speel ik een beetje vals en pak ik een BMW S1000RR die net van de baan komt om te kijken of de band ook onder langere belasting goed blijft. Halverwege deze sessie merk ik toch dat het geen echte raceband is. Bij langere hoge belasting verliest de band net dat beetje stabiliteit in de apex van een snelle bocht die een pure raceband wel behoudt. Heel logisch natuurlijk, gezien de duale insteek van deze band. Klagen doe ik dan ook niet, want na acht sessies van vijftien minuten is de grip van de achterband nog uitstekend en tekent de band erg mooi af. 

Als kers op de taart sluit ik de dag af op de Kawasaki Ninja 400. Speciaal voor deze lichtere motoren wordt het 1,5 km lange binnencircuit van Monteblanco gebruikt. Er trekt vlak voor onze eerste sessie een bui over het circuit en daardoor krijg ik ook de kans de band onder natte omstandigheden te testen. Echt kletsnat is het circuit niet, maar ook onder deze omstandigheden geeft de band op de rem en in de bochten een erg vertrouwd gevoel.

Conclusie?
Met de nieuwe Sportsmart TT biedt Dunlop een band voor de straat en het circuit. Een band die past bij je hypersport-motor, die je zo nu en dan over het circuit jaagt. De stabiliteit, grip en het stuurgedrag evenaren bijna dat van een echte race-band. Voor de sportieve straatrijder met circuitaspiraties dus een prima keuze. 

Tekst: Peter Politiek.

 

Motorbase

6598.jpg
BMW R1200R
Cilinderinhoud 1.170 cc
Vermogen 125 pk
bouwjaar 2018
6602.jpg
BMW S1000RR
Cilinderinhoud 999 cc
Vermogen 199 pk
bouwjaar 2018
6550
Kawasaki Ninja 400
Cilinderinhoud 399 cc
Vermogen 45 pk
bouwjaar 2018
6660
Yamaha YZF-R1
Cilinderinhoud 998 cc
Vermogen 200 pk
bouwjaar 2018
Tags:

Gerelateerde artikelen