Getest: Dunlop Sportsmart 2 Max

Door Eddie in Testen, zaterdag 06 Mei 2017 10:05
Getest in kleddernat Frankrijk. Dunlop Sportsmart 2 max

Dunlop nodigde ons uit om hun nieuwe Sportsmart 2 Max te komen testen. Op en rondom hun eigen testcircuit, Mireval. Een van de speerpunten van die nieuwe band? De verbeterde grip op nat wegdek. Mag jij driemaal raden hoe het weer was: nat, nat en nog eens nat! 

Naast de natte grip, heeft Dunlop in de doorontwikkeling van deze Sportsmart ook gefocust op handelbaarheid, feedback, levensduur en het verkorten van de opwarmtijd. Dunlop claimt weliswaar flinke verbeteringen, maar omdat de band niet geheel nieuw is, is er gekozen voor de Max-toevoeging in plaats van een Sportsmart 3-benaming. Hoe dan ook is de band natuurlijk de opvolger van de Sportsmart 2, die op dit moment al geheel van de markt is verdwenen.

 Tot mijn verbazing heeft Dunlop, hier op Mireval, twee rijen motoren klaar staan; de ene rij met de ‘oude’ Sportsmart 2, de andere rij met de Sportsmart 2 Max. Deze mogelijkheid tot direct vergelijk wordt niet vaak gegeven en het straalt flink vertrouwen uit, Dunlop lijkt niet aan merkbare verbetering te twijfelen. In beide rijen staan dezelfde type motoren paraat en ik claim gauw een Kawasaki Z900 die op het oude type band staat, terwijl ik met een Franse journalist afspreek om gedurende de ochtend met zijn Z900 op het nieuwe type band te wisselen voor een goed vergelijk. Als ik eens naar het profiel kijk, blijkt het moeilijk om in één oogopslag de nieuwste band te ontdekken. De nieuwe band lijkt net iets sportiever, met minder profiel op de uiterste wangen.

Onderhuids is er natuurlijk veel meer veranderd. De grootste verandering zit ’m in de voorband die op de wangen nu net iets minder steil afbuigt, uit een verbeterde mix van polymeren en silica bestaat, maar toch vooral profiteert van de nieuwe onderhuidse constructie. De inmiddels bekende ‘Jointless Belt Constructie’ leunt op nieuwe ontwikkelingen, waarbij het gebruik van aramide (een bijzonder licht en sterk vezel) een belangrijke rol speelt. De nieuwe constructie voorkomt ongewenste vervorming van de voorband en dat heeft extra slijtvastheid tot gevolg; volgens Dunlop met zelfs 25 procent meer kilometerrendement dan de Sportsmart 2. Bijkomend voordeel is de lagere temperatuur, die nodig is om de band goed te laten presteren. De tijd om op een bepaalde temperatuur te komen is niet verlaagd, maar het temperatuurbereik waarin de band goed presteert flink verruimd. Althans, dat is wat Dunlop claimt. Tel daarbovenop nog het nieuwe profiel dat de handelbaarheid – zeg gerust stuurgedrag – verbetert en de nieuwe ronding van de wang waardoor de feedback onder de meest diepe hellingshoeken verbetert.

De ontwikkeling van de achterband beperkt zich tot een doorontwikkelde compound waarbij het loopvlak nu harder is, terwijl de zijkanten juist zachter zijn. Dit levert volgens Dunlop tien procent meer levensduur op.

 

Eenmaal aan het rijden op de Z900 maak ik opnieuw kennis met de oude band; die doet het prima en echt kritiek heb ik er niet op. Zoals altijd is het in de regen natuurlijk wel een kwestie van voorzichtigheid, heel rustig op zoek naar de grens. Ik ben in langlopende bochten best lang bezig om de juiste lijn in te zetten, terwijl ik bocht-uit juist best veel vertrouwen heb. Ook flink accelererend blijft de grip goed en pas als ik héél bewust probeer om het achterwiel aan het spinnen te krijgen, slaag ik daarin. Qua grip is er dus weinig mis.

Wanneer ik met de Franse journalist van Z900 heb geruild, en dus op de Max-band rij, blijkt het verschil levensgroot. De Z stuurt veel beter in, met erg veel gevoel vanuit de voorkant. Alsof er een dubbele massa rubber aan het asfalt kleeft. Erg opvallend en gepaard gaand met een enorme vooruitgang qua vertrouwen en neutraliteit. En dus vliegt ook het tempo omhoog, waardoor ik bijna denk dat de grip aan de achterzijde flink heeft ingeleverd. Dat is niet zo, maar heeft te maken met het tempo dat direct veel hoger ligt, aangestuurd door die zo vertrouwenwekkende voorzijde. Ook op latere motoren waar ik op rij, waaronder een GSX-S750, is de indruk erg goed en steeds blijft de voorzijde opvallend veel vertrouwen geven.

Het lijkt er op dat de Sportsmart 2 een waardig opvolger heeft gekregen, die net onder het circuitgamma een mooie sportieve straatband is. Het is geen raceband, maar met zo nu en dan een circuitdagje zul je je aan deze Max geen buil vallen. Z’n grotere verdiensten vind je – waarschijnlijk – in kilometrage en verbeterd stuurgedrag; iets waarin de Sportmax 2 al een prima reputatie heeft opgebouwd. Jammer dat het vandaag niet droog werd, maar deze natte indruk is er wel een om over naar huis te schrijven.

 

 

Gerelateerde artikelen