vrijdag 29 maart 2024

Getest: Ducati Monster 797

Het is 1992 als op de motorshow van Keulen Ducati zijn belangrijkste model ooit onthult, de M900 oftewel Il Mostro. Een kwart eeuw jaar later schijnt een waterig zonnetje over een rij luchtgekoelde Monsters, die als een ware erehaag opnieuw de handschoen van de oer-Monster oppakken. De Monster 797 gaat die uitdaging met liefde aan.

Verrassend ruim

De motor oogt niet groot, integendeel. Eenmaal aan boord blijkt de machine nog verrassend ruim, zelfs toen ik per ongeluk een exemplaar met verlaagd zadel uitkoos. Omwille van een goede test koos ik toch voor een standaardzadel, maar net wat je wilt; 20 millimeter lager kan, maar een 25 millimeter hoger comfortzadel is ook een optie. Desondanks heb je op de 797 alle ruimte, zelfs wanneer je 1,86 meter lang bent.

Dat meer dan enkel de tank en koplamp hun weg van de 1200S naar de 797 hebben gevonden, zie je ook direct. De knoppenpartij is ook geleend, wat een opmerking en geen klacht is. Om toch de juiste klassieke toon aan te slaan, is ook de skischoensluiting van de originele Monster terug, en als het al niet functioneel zou zijn, hadden we er nog om gejuicht. Minder lovenswaardig is het uitlaatgeluid, want Euro 4 gijzelt de geluidsproductie van het Desmodue-blokje, dat we in dezelfde vorm overigens al kennen van de Scramblers. Het gaat hier alleen om de vernieuwde Euro 4-krachtbron en niet om het Scrambler-blok van vorig jaar, dus ook de uitlaat is onderdeel van zijn homologatie. Resultaat? De lekkerste Termignoni-demper in het assortiment is een slip-on non grata.

Geen ingewikkeldheden

Waar de Monster 821 en diens (veel) grotere broers racy aanvoelen en op toeren willen worden geslingerd, laat de 797 zich veel luier rijden, veel onvoorwaardelijker. Zeker wanneer het asfalt slingert, doet de kleine Monster zich te goed aan elke vierkante centimeter asfalt, want echt heel gigantisch veel vermogen komt er natuurlijk niet uit het bekende 803cc-blok. Voor 75 paardenkrachten haalt ieder tegenwoordig de neus op, maar de M900 – even ter herinnering: die werd niet voor niets een Monster genoemd – slingerde slechts vijf paardenkrachten meer in de ketting. Het ABS komt van Bosch en heeft geen IMU’s of andere ingewikkeldheden; nee, gewoon goed ABS, niets meer en niets minder. De remuitrusting is van nagenoeg hetzelfde schap gepakt als dat van de Panigale 959, evenals de wielen trouwens. De 797 heeft liever dat je de remmen niet maximaal aanspreekt. Enerzijds wil de motor toch al graag rond de bocht door, met zo veel mogelijk gang, maar anderzijds duikt de niet-instelbare voorvork stiekem toch wel een beetje wanneer je wél lomp naar het remhendel grijpt. Opvallend is trouwens wel hoe de achterrem weinig tot niets doet. Vertragen doet het, maar meer dan dat ook niet.

Afgaande op de specificatielijst kun je de Monster 797 moeilijk als echt licht bestempelen, want met 193 rijklare kilo’s zit er hier en daar wel wat spek. Balans is alles en dat is de Monster 797 bovenal. Qua vermogen is er weinig wauwfactor, behalve dat het net zo goed nooit verveelt als dat het ook nooit verrast. Qua rijwielgedeelte lijkt de hele motor op één vingerkootje hoog te houden, zo uitgebalanceerd. Daardoor merk je tijdens het rijden weinig tot niets van de opgegeven kilo’s.

Eenvoud als sleutelwoord

Wanneer je na eindelijk even de rust krijgt wat te evalueren, merk je dat de billetjes nog in soepele staat zijn en ook de knieën nog moeiteloos bewegen. De polsen? Vrij van ongemak, evenals de nek. Vooruit, de hiel van je laars of schoen rust rechts algauw op de aluminium uitlaatdemper, maar van smelten of andere ellende kwam niets en je beperken in je zit doet het allerminst. De grondspeling is niet verkeerd, maar het kan gebeuren dat de uitlaatdemper het asfalt toucheert. Verder merk je dan dat de windbescherming echt nihil is, maar het kapje van de Monster 797 Plus zou al moeten schelen. Ook blijken de remmen een stuk minder goed opgewassen tegen het gegooi en gesmijt, want warm wordt het zaakje wel bij harder ankeren. Eenvoud is het sleutelwoord, want niets is ingewikkeld aan de 797. En de drempel? Die is laag. Sterker, die is er simpelweg bijna niet.

Tekst: Nick Enghardt, foto’s: Milagro

[justified_image_grid ids=26665,26666,26667,26668,26669,26670,26671,26672,26673,26674,26675,26676,26677,26678,26679,26680,26681,26682]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen