vrijdag 29 maart 2024

Getest: Bridgestone T31

Foto: Jonathan Godin

We zijn helemaal naar Marokko gevlogen om de gloednieuwe T31 aan de tand te voelen. Op de route van zo’n 350 kilometer komen we fantastische wegen tegen met bochten waar je je vingers bij aflikt. Veelal vrij nieuw asfalt afgewisseld met pokdalige oude massa. Kijk vooral even naar de maten die Bridgestone voert. Dat zijn er nogal wat! Het sport tour segment is dan ook een lastige. Een band die op zowel een VFR als een Multistrada goed moet werken dzal vast ergens een compromis zijn. Daar is Bridgestone het absoluut niet mee eens. De T31 is juist een combinatie van de beste eigenschappen. Om toch een subtiel beetje verfijning te bieden is er naast de standaardband ook een GT-versie beschikbaar. Die is iets beter geschikt voor hogere allroads door zijn stijvere karkas. Vooropgesteld is dit de nieuwe topband voor machines van rond de 1000 cc in het sport-tour gamma van Bridgestone. Toch is ook de oude T30 als ook de BT-023 nog verkrijgbaar omdat die nog prima dienst doen op machines met wat minder vermogen. Waar de T31 voornamelijk verschilt vergeleken met de T30 zijn z’n allround verbeterde prestaties op nat en koud wegdek. Dit is onder meer bereikt door het profiel iets aan te passen waardoor de drainage beter verloopt. Zet je de oude en nieuwe banden naast elkaar dan zie je inderdaad dat de groeven bij de nieuwe iets anders ingedeeld zijn, met name aan de zijkanten waar ze wat groter zijn. In het midden zijn ze juist korter geworden waardoor een groter contactgebied is ontstaan. Daardoor heb je in theorie inderdaad meer feedback van de band. 

Drukken maar
Het profiel van de T31 is mooi gerond. Aangezien Bridgestone niet wilde tornen aan de duurzaamheid van de band is er wat betreft dus niets veranderd vergeleken met de T30. Dat betekent dus dat als je echt sportief bochtjes gaat pakken je hem er iets meer in moet drukken. Dat gaat gelukkig vrij soepel. De overgang van rap rechtuit naar een bocht pakken met een redelijke hellingshoek gaat vloeiend. Doordat het zo soepel gaat leer je al vrij snel hoe ver je kan gaan. Die voorspelbaarheid is erg prettig. En doordat de groeven in het midden van de band dus korter zijn geworden heb je een groter contactoppervlak als je een bocht ingaat. Grip op de zaak!

De duurzaamheid van de band is zoals geschreven hetzelfde gebleven, naar eigen zeggen dan. De achterband werkt nog steeds met dezelfde drievoudige compound waarbij de harde samenstelling in het midden van het loopvalk doorloopt onder de zachtere samenstelling van de zijwanden. De voorband beschikt slechts over een dubbele compound. De samenstelling hiervan is op moleculair niveau wel wat aangepast. Zo zijn de silicadeeltjes in het rubber beter verspreid waardoor de flexibiliteit beter is geworden. Daarmee heb je beter contact met het asfalt in de bochten. En dat merk je. Eigenlijk heb ik met geen van de verschillende motoren ook maar enig moment problemen ondervonden. Zelfs met de hardere GT-banden niet. Rijdend door het heuvelachtige gebied over kronkelwegen voelt iedere fiets eigenlijk vrij neutraal. Het maakt niet uit met wat je rijdt, iedere fiets rolt even makkelijk af in de bocht. 

Kikkerlandje
Als er wat rechte einden in zicht komen, waardoor je je in zo’n stoffig gebied akelig klein op de wereld voelt, kan het gas er even op. Met snelheden van soms rond de 160 km/u blijkt de rechtuit stabiliteit in ieder geval dik in orde. En het is juist op dat soort kaarsrechte wegen dat de gedachten weer even afdwalen naar Nederland.  Zoals al gezegd is het toch jammer dat we geen kans hebben gehad om de band onder Nederlandse omstandigheden te testen. In de technische presentatie die Bridgestone geeft komt namelijk meermaals naar voren dat de T31 juist in die koude en natte omstandigheden stukken beter presteert dan zijn voorganger. Al blijven dat soort eigenschappen natuurlijk altijd lastig te vatten in cijfers. Uitgaande van de prestaties die in de gortdroge Marokkaanse landschap worden geleverd is het echt onmogelijk om daar ook maar enige voorspelling over te doen. Daardoor is het oordeel over deze band maar half. Gelukkig is die ene helft door de goede feedback die de band geeft wel erg positief.  

Maatvoering

voor achter
110/70 ZR17 150/70 ZR17 
120/60 ZR17  160/60 ZR17 
120/70 ZR17 (GT) 160/60 ZR18 
110/80 ZR18  160/70 ZR17 
120/70 ZR18 (GT) 170/60 ZR17 (GT)
120/70 ZR19  180/55 ZR17 (GT)
110/80 ZR19  190/50 ZR17 (GT)
110/80 R18  190/55 ZR17 
  140/70 R18
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen