Getest: Brammo Empulse R

Door Nick in Testen, zaterdag 07 Jun 2014 10:06
Een beetje wennen. Brammo rij liggend

Elektrische motorfietsen zijn er in alle soorten en maten, variërend van knutselwerkjes tot serieuze motoren. De Empulse R van het Amerikaanse Brammo valt in de tweede categorie. Met indrukwekkend veel carbon delen, Brembo remklauwen, een dikke voorvork van Marzocchi en achterschokbreker van Sachs, is de Empulse R goed uitgerust. Maar de massieve accu waar normaliter een ontbrandingsmotor in het frame hangt, is nog wennen.

Eveneens wennen is de naam Brammo, die pas kort in Nederland bekend is, maar de fabrikant heeft grootse plannen. Onder meer een allroad en een supermotard staan op de rol, maar voor nu moet men het met de Empulse stellen.

Gedurfd introduceerde Brammo de Empulse R op het Midland Circuit in Lelystad. Bij een elektrische motor denk je namelijk niet direct aan circuit rijden. En zeker omdat een circuit behalve de voordelen, ook de nadelen vergroot. Eerste nadeel is natuurlijk de accu. De spanningsmeter keldert bij circuitsnelheden behoorlijk rap, en dat brengt je bij een hekel punt van alle huidige elektrische motoren; de actieradius. Die laat vaak nogal te wensen over namelijk. Het circuit kom je natuurlijk niet dagelijks, maar bij snelwegsnelheden geeft Brammo een actieradius van ‘slechts’ negentig kilometer op. Enthousiaste buitenwegen worden op maximaal 120 kilometer geschat en stadsgebruik zou je tweehonderd kilometer ver moeten brengen. Prima voor korte ritten, maar in één ruk de Alpen oversteken zit er niet in. Een volledig lege accu heeft namelijk drieënhalf uur oplaadtijd nodig. Al gooi je de spreekwoordelijke tank wel voor € 2,39 tot de rand vol. Mocht je die plannen niet hebben om in één ruk de Alpen over te steken, dan kun je gelijk aan de Brammo. De Empulse R is namelijk direct leverbaar. Vooralsnog is het dealernetwerk nog niet heel uitgebreid, maar Brammo komt eventueel aan huis met een mobiele werkplaats.

De besturing van de Empulse R vraagt wel wat aanpassing van de bestuurder. Er is namelijk wel een koppeling aan boord, maar die gebruik je niet bij het wegrijden en stoppen, enkel voor het schakelen. Overigens rijdt de motor net zo goed weg in z’n zes als in z’n één. De versnelling bepaald enkel hoe rap de motor accelereert, maar je kunt ook gewoon als met een automaat rijden. De bak vraagt wel een gespierde voet, want er soepel is het geheel niet. In de juiste versnelling vol gas maakt wel wat los. Net zoals elke elektromotor heeft ook de Empulse R direct het volle koppel tot z’n beschikking, wat in de sportstand met 90Nm behoorlijk pittig is. Op standje Normal haal je trouwens een mildere 65Nm uit het blok.

Dat de Empulse R hier en daar gewenning vereist, is inmiddels duidelijk, maar ook bij het rijden zelf komt het een en ander kijken. Zo is de motorrem heel anders dan bij een normale motor, maar meer dan dat is het geluid ook echt een kwestie van wennen. Het is als toeschouwer niet om over naar huis te schrijven, maar eenmaal achter het stuur klinkt het of er een turbinemotor aan boord zit, en dat is best opwindend. Minder opwindend is de topsnelheid, die opgegeven 170 kilometer per uur bedraagt. Met fikse tegenwind kregen wij ‘m namelijk niet boven de 135 uit.

De zithouding is goed, het tankgedeelte voelt lekker smal en ook het zadel is top. Het zadel heeft een luxe uitstraling, is lekker stroef en precies stevig genoeg. Daarnaast is ook het rijwielgedeelte prima in orde. Zeker op de R zit je goed en is alle vering instelbaar. De gewone Empulse moet het stellen met enkel instelbare veervoorspanning en ietwat minder vermogen. De gewone Empulse kost je € 15.367.

Met de aanwezige Brembo’s staat de Empulse R met veel gevoel rap stil, alleen ontbreekt ABS en ook een parkeerrem had fijn geweest. Je kunt de Brammo op een hellend vlek namelijk niet, zoals je gewend bent, in z’n versnelling zetten.

Al met al heb je met Empulse R een gave naked die je niet vaak tegenkomt en die veel vertier biedt. Twee belangrijke ‘maren’ moeten wel overkomen worden. De eerste is de aanschafprijs, die met € 17.878 behoorlijk pittig is en ten tweede, de actieradius, die te wensen over laat. Maar als je graag een bijzondere naked wil en vooral van de korte ritjes bent, is de Brammo Empulse R zeker het overwegen waard.

 

Motorbase

Brammo Empulse studio foto 2014
Brammo Empulse
Vermogen 54 pk
bouwjaar 2014
Tags: brammo, r, empulse,

Gerelateerde artikelen