donderdag 28 maart 2024

Gerucht: Honda CBR’s aan de DCT?

In Engeland heeft de motorpers er lucht van gekregen dat Honda werkt aan een DCT-versnellingsbak voor de sportmodellen, zoals de CBR600RR en CBR1000RR Fireblade. Een revolutionaire stap, maar misschien niet eens geheel kansloos. Een van de belangrijke mensen achter de Dual Clutch Technology zou een boekje open gedaan hebben.

Volgens Tosaku Takahashi, hoofd van Honda’s DCT-ontwikkeling, zou het DCT iedere motor sneller maken. Hij zou zelfs gezegd hebben dat ze het DCT-systeem toegepast hebben op twee identieke sportmachines en de machine met een dubbele koppeling significant sneller was. Nog mooier is de uitspraak dat een MotoGP-machine met DCT dankzij het volledig naadloos schakelen ook flink sneller zou zijn. Laten we zeggen dat Takahashi-san nogal vertrouwen heeft in zijn eigen product.

Grootste nadeel van het DCT is het toegevoegde gewicht en de omvang. Het DCT-systeem weegt in z’n geheel zo’n tien kilo extra door de dubbele set koppelingsplaten en bijbehorende elektronica. Daarnaast wordt het blok door de bijkomende koppelingsdelen ook flink breder.

KRITISCHE NOOT
Honda kreeg eerder al enorm veel kritiek toen het in 2009 als eerste ABS introduceerde op een sportmotorfiets met de CBR1000RR Fireblade. De purist walgde van het idee en deed het af als schier onnodig, een gimmick en iets wat de interactie tussen rijder en motor zou verstoren. In de zeven jaar tussen toen en nu is ABS de norm geworden, ook voor de dikke duizends. Zaken als tractieregeling en ride-by-wire volgden en zelfs hellingshoek-afhankelijke ABS kwam er achteraan. Inmiddels hoor je er zonder rijdershulpmiddelen niet meer bij.

Het zou dan dus ook best goed kunnen dat Honda opnieuw de meute voor is. Al geeft meneer Takahashi ook wel aan dat in elke vergelijking de motoren van vergelijkbaar gewicht dienen te zijn, dus voor een sportmotor met DCT zich echt kan laten gelden, zal Honda er eerst achter moeten komen hoe ze het aantal extra kilogrammen flink omlaag kunnen krijgen.

Maar wie weet, Michael van der Mark straks met een DCT-Fireblade in het WK Superbikes?

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen