vrijdag 29 maart 2024

Exclusieve supermoto van Rotobox

Als je in de motorbranche aan Slovenië denkt, denk je al gauw aan Akrapovic, maar ook carbon wielen extraordinaire-fabrikant Rotobox komt uit het Centraal-Europese land. We kennen Rotobox-vooral van hun uit koolstofvezel opgetrokken wielen, maar het merk bewijst met de Splice Supermoto meer in de mars te hebben.

Op basis van Yamaha’s WR250F en WR450F bouwde Rotobox – in samenwerking met het Oostenrijkse raceteam van YART – de Splice, maar denk niet dat men enkel wat van hun kenmerkende lichtgewicht composiet wielen onder een standaard Yamaha WR gehangen heeft; ook Rotobox is het december, dus ze pakken uit!

Technisch het heest in het oog springend, is toch wel die immense achterbug – zeker naar supermoto-standaarden. De kenner herkent de swingarm meteen als een Yamaha YZF-R6-exemplaar, welke gemonteerd is om ruimte te bieden aan een 190-brede achterband om het 17 x 5.5 inch Rotobox BOOST-wiel, waar een Bridgestone-slick omheen gelegd werd. De achterbrug wordt gekoppeld aan het frame middels een ingekorte Öhlins TTX Flow-achterschokdemper, welke normaliter dienst doen in motocross-machines. Voor treffen we ook Öhlins-veermateriaal, en wel een FG 461-vork – eveneen ingekort, met een 3.5 inch-brede BOOST-velg ertussen. Remmerij rondom komt van Brembo, met voor en achter gefreesde klauwen en Brembo’s top-specificatie T-pin schijven.

Extra speciaal
Rotobox zou Rotobox niet zijn, als ze niet nog even net dat beetje verder zouden gaan dan de norm voorschrijft. Zo is het standaard Yamaha-frame niet alleen aangepast om ruimte te bieden aan de YZF-R6-achterbrug, maar werd het geheel ook keramisch gecoat, evenals de blokdeksels en de speciaal gemaakte open uitlaat. Verder hangt de motor vol speciale details, zoals bodywork uit de 3D-printer en gefreesd kleinmateriaal. 

Tel alles bij elkaar op, en de motor weegt – met de tank vol zelfs – 119 kilo. Dat maakt het niet de allerlichtste supermotard op de markt, maar zeker ook niet de zwaarste. Qua specificaties weten we het inmiddels wel; de Rotobox SPLICE is een zwaargewicht. Wat de prijs van dit alles betreft, neemt je portemonnee al gauw anorectische waarden aan, want de BTW – en in ons geval de BPM – daargelaten, heb je een SPLICE vanaf 29.830 euro. Serieus geld voor een speeltje, maar wat voor speeltje…

Meer weten? Rotobox heeft inmiddels een aparte site, waar binnenkort wel eens nog meer op zou kunnen komen te staan. Die site vind je hier.

Foto’s: Rotobox

[justified_image_grid ids=27992,27993,27994,27995,27996,27997,27998,27999]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen