EICMA: Nu echt: KTM 790 Adventure R Prototype

Door Redactie in Nieuws, dinsdag 07 Nov 2017 13:11
Een bom onder het middenklasse allroad-segment. En wat voor een! KTM 790 ADVENTURE R Prototype_04 - kopie

Andere media wisten al beslag te leggen op het eerste beeld van KTM’s 790 Adventure R Prototype, nadat de motor al veelvuldig gespot was in testtrim, maar op de EICMA werd het doek nu geopend zodat deze gave ontwerpstudie in het voetlicht kon treden.

Zoals al aangegeven, zou het LC8c-blok uit de 790 Duke nooit exclusief blijven voor KTM’s nieuwe naked. Enerzijds omdat het anno 2018 financieel compleet onhoudbaar is om één blok te maken voor één enkel model, anderzijds – en nu veel belangrijker ook – is een blok als dit natuurlijk een meer dan geschikte basis voor meer doeleinden dan een.

Zo ook voor de 790 LC8c, en wat voor ander doeleind KTM voor ogen heeft met het blok. Dit Adventure R-concept staat te pronken met alles waar KTM voor staat; Ready To Race was zelden zo waar. Zeg nou zelf; dit is toch gewoon een dikke Dakar Rally-machine waar je op straat ook mee uit de voeten kunt? Offroaden, toeren en reizen, deze 790 Adventure kan het in principe allemaal! Qua specificaties houdt het merk uit Mattighofen natuurlijk de lippen nog stijf op elkaar tot de productieversie zich aandringt, maar aangezien er nog een R aan de naam is toegevoegd, kun je er vanuit dat wat we hier zien de basis is voor het luxemodel – met alle toeters en bellen, klaar voor het offroad-avontuur zoals de 1290 Super Adventure R ook verschilt van de Super Adventure S.

Er zal dus waarschijnlijk ook wel een meer straat-gerichte versie komen, wellicht ook met gietwielen in plaats van de volwaardige Excel offroad-draadspaak-exemplaren die deze R sieren. Zo kan KTM elke klant voorzien van de middenklasse-allroad die ze zoeken. Hoevelen gaan er immers daadwerkelijk de wildernis in? Exact, maar weinigen. Voor hen zal er een model klaarstaan die minder extreem is dan dit prototype, terwijl zij die wel een poging in het onverhard willen wagen op een productieversie van deze 790 Adventure R kunnen rekenen.

Moordende concurrentie
BMW kwam eerder vandaag met de nieuwe F850GS, die op het oog nog net wat meer offroad gebaseerd is dan zijn voorganger, en ook Yamaha’s Ténéré 700 Rally Raid Concept lijkt klaar om het middenklasse adventure-bike-segment op te schudden. Men zal dus wel moeten daar in Mattighofen, ze hebben namelijk een naam hoog te houden.

Wij zijn bovenal erg enthousiast eindelijk een waardige opvolger van de 950 en 990 Adventure te zien, want zeg nou zelf; KTM’s huidige joekel-van-een-allroad-machines zijn waanzinnig gaaf en opvallend capabel offroad als je over de juiste skills beschikt, maar een machine met net wat minder power en net wat minder gewicht kan van elke motorrijder een Marc Coma, Sam Sunderland of Toby Price maken. Ten minste, daar rekenen we op!

 

Gerelateerde artikelen