EICMA: Ducati Hypermotard 950 (SP)

Door Tom in Nieuws, zondag 04 Nov 2018 21:11
Lichter, strakker; beter? Ducati Hypermotard 950 SP

De Hypermotard van de Italianen staat al jaren te boek als 'de leukste manier om je rijbewijs kwijt te raken'. Met de toevoeging van het 937 cc Testastretta 11°  motorblok uit de 950 Multistrada wordt de Ducati enkel beter, toch?

Want dat blok produceert de kracht van 114 paardjes waardoor de supermotard op doping nog sterker wordt. Daarbij is hij een volle vier kilo lichter dan zijn voorganger. Voeg daarbij een vrachtlading aan elektronische hulpsystemen toe zoals bijvoorbeeld bochten ABS, tractiecontrole en wheeliecontrole en het resultaat is een vriendelijkere fiets. Een beetje dubbelzinnig is dat wel.

Maar is die dosis steroïden niet voldoende dan is er ook nog de SP-variant. Die krijgt bovenop dat pakketje nog een op- en neer quickshifter, grotere hellingshoek door de Öhlins-vering en gesmede Marchesini-wielen. 

Het uiterlijk van beide varianten is wat strakker geworden. De koplamp en snavel zijn in vergelijking met zijn voorganger als het ware in elkaar versmolten. Nieuw is ook de LED-dagrijverlichting in die console. De uitlaatdempers zitten via een 2-1-2 systeem onder het kontje weggewerkt. Rood is standaard. De SP staat er in het wat flitsendere rood-wit.

Foto: Ducati

Motorbase

13_HYPERMOTARD 950
Ducati Hypermotard 950
Cilinderinhoud 937 cc
Vermogen 114 pk
bouwjaar 2019
6932
Ducati Hypermotard 950SP
Cilinderinhoud 937 cc
Vermogen 114 pk
bouwjaar 2019

Gerelateerde artikelen