vrijdag 29 maart 2024

EICMA: BMW F750GS en F850GS

We beginnen met de kleinste van de twee: de F750GS. Deze nieuweling heeft dezelfde vernieuwingen als de F850GS, met het verschil dat deze zich meer richt op de beginnende motorrijder. Hij of zij krijgt meer vertrouwen van een lager zadel en minder vermogen. Het vermogen van de F750GS bedraagt 77 pk en is lager dan zijn groter broer, maar de cilinerhoud van 853 cc is wel hetzelfde. De hoogte van het zadel blijft beperkt tot 815 mm, of 790 mm met het lage zadel. Wanneer je aanpassingen doet aan het rijwielgedeelte zakt dat zelfs tot 770 mm. Is dan alles gedaald? Nee zeker niet. Het gewicht is gestegen tot 224 rijklare kilo’s. Verder dan de kilo’s zijn er geen specificaties gestegen. Het wiel voor is zelfs gezakt en meet 19″ omdat offroadcapaciteiten van minder belang zijn dan bij de grote avontuurlijke broer. De F750GS komt in drie kleurcombinaties en gaat € 10.944 over de toonbank.

Grote broer F850GS

Deze middenklasse allroad is volledig op de schop gegaan. Waar hij regelmatig updates kreeg sinds de introductie in 2007 staat er met de F850GS een compleet andere motor. De motor is bijvoorbeeld alleen al volledig nieuw, wat zeker nodig is om de concurrentie aan te kunnen. Het maximum koppel van 92 Nm stijgt flink ten opzichte van de 83 Nm van de F800GS.

Het geluid van de F850GS is voorzien van een 90 graden V-twin door de 90 graden verdraaide kruktappen en een 270 graden ontstekingsinterval. Twee balansassen reduceren trillingen en leverne een soepel lopend blok op. De koppeling kreeg een anti-hop-functie en de eindoverbrenging (ketting) verhuist van rechts naar links. Standaard heeft de twin twee rijmodi en traction control. Tegen betaling van de nodige pegels komen daar de rijmodi Dynamic, Enduro en Enduro Pro bij. Het ABS heeft eveneens een optionele Pro-variant, wij kennen het als bochten-ABS. 

Het rijwielgedeelte gaat ook flink op de schop. De benzinetank onder het zadel maakt plaats voor een gewone benzinetank. Dit levert een smallere achterzijde en een grotere bergplaats onder het zadel op. Het achterframe is gemaakt van staal vanwege de hufterproof eigenschap, want als nadeel wel een toename in het gewicht heeft. Dat gaat van 217 rijklare kilo’s naar 224. Het stalen frame blijft, maar als een monocoque-constructie. De F850GS kreeg een iets luiere geometrie ten opzichte van de 800 en dat verhoogt de rechtuitstabiliteit. 

Verder heeft de F850GS een upsidedown-vork met 204 veerweg en een monoschokdemper met 219 mm. Dit levert een zithoogte op van 860 mm.

Van de ontelbare accessoires trekken het TFT-dashboard en Intelligent Emergency Call de aandacht. Dankzij het 6,5” grote scherm – en een beetje hulp van bluetooth – kun je bellen en muziek luisteren. Na het downloaden van een BMW-app fungeert het ook als navigatiesysteem. Het Intelligent Emergency Call belt hulpdiensten bij een noodgeval en geeft de coördinaten van de motorfiets. 

BMW levert de F850GS in drie uitvoeringen/kleuren: in sportief Racing Red, Exclusive matzwart en Rallye wit. De prijs bedraagt € 13.894. 

[justified_image_grid ids=26059,26060,26061,26062,26063,26064,26065,26066,26067,26068,26069,26070,26071,26072,26073,26074,26075,26076,26077,26078,26079,26080,26081,26082,26083,26084,26085,26086,26087,26088,26089,26090,26091,26092,26093,26094,26095,26096,26097,26098,26099,26100]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen