Eerste test Triumph Speedmaster

Door Marien in Introductie, vrijdag 19 Jan 2018 16:01
Brits eigenwijs antwoord op Amerikaans origineel. Speedmaster Ad

In zonnig Californië reed Ad van de Wiel de Triumph Speedmaster. Blaast de nieuwkomer hem net zo hard van zijn sokken als de westerstorm Nederlandse voetgangers en fietsers?

Het is vast geen straf om in Californië te rijden.
Triumph had geen betere locatie kunnen uitzoeken. In een lange rit cruise je eerst langs de boulevard met uitzicht op duizenden surfers die allemaal liggen te wachten op hun golf. Een klein stukje provinciale weg brengt je in de bergen waar de wegen kronkelen alsof ze uit de Alpen zijn geïmporteerd. Glooiende wegen en een stuk highway maken de cirkel rond. En dat alles met volle zon en een aangename twintig graden. Prima testomstandigheden dus. Bovendien is dit het gedroomde territorium voor deze machine.

Begrijp ik dat de Speedmaster exclusief voor de Amerikaanse markt is?
Nee, hij komt ook gewoon naar Europa, maar de Britten zouden in de Verenigde Staten graag een stukje van de taart van Harley-Davidson afsnoepen. Voorheen gebruikten ze daarvoor dezelfde wapens. Een motorfiets als de Thunderbird heeft flink wat cubic inches en gewicht (waar kennen we dat van?) maar tot grote successen heeft het niet geleid.

Wat doet Triumph nu anders?
In het verleden heeft Triumph wel vaker laten zien dat het moeiteloos het roer omgooit om succes te  halen. De Britse viercilinders van weleer weten er alles van. Dit keer past Triumph de Bobber aan tot een allemansvriend. Vriend en vijand lopen weg bij het uiterlijk van de eenzitter, maar hij is niet praktisch genoeg voor veel motorrijders. De Bobber is relatief licht en heeft ‘slechts’ 1200cc en juist dat maakt hem een geduchte concurrent. Het rijdt gewoon makkelijker dan zo’n loodzware cruiser.

Waarin verschilt de Speedmaster van de Bobber?
Kort en bondig samengevat: in de zitpositie. Het zweefzadel maakt plaats voor een buddy (met duozadel), het rechte stuur door een groot naar achter gebogen exemplaar en de voetsteunen staan een stuk verder naar voren. Het levert een ontspannen zitpositie op die past bij het beoogde gebruiksdoel van de motorfiets. Het is best lang vol te houden in deze positie. Al drukt de rijwind je bij snelwegtempo zo hard in het zadel dat het achterwerk al snel begint te protesteren. Overigens heeft Triumph daar het antwoord op. Met een van de 130 accessoires kun je de motor iets toergerichter maken. Of juist sportiever als je dat wilt.

Is het goed cruisen op de Speedmaster?
Aan het blok gaan we geen woorden meer vuil maken. Dat heeft zich al volop bewezen. De tweecilinder koppelt enthousiasme aan een moddervet koppel en een prachtige gasreactie. Het rijwielgedeelte is – zoals je van Triumph verwacht – neutraal en het vraagt niet al te veel moeite om in te sturen. Aan de voorzijde zitten gelukkig twee dikke schijven van Brembo om de boel te stoppen. De veerwegen zijn niet al te fors bemeten, maar het comfort is desondanks goed. In Nederland kost de Speedmaster 16.450 euro en in België 14.530.

Lees alles over de nieuwe Speedmaster in de komende MOTO73!

Motorbase

Triumph Speedmaster studio foto 2015
Triumph Speedmaster
Cilinderinhoud 865 cc
Vermogen 61 pk
bouwjaar 2017
Tags: introductie,

Gerelateerde artikelen